خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه حوادث و اتفاقات ناب،سوژههای بکر و گروتسک،جانمایهء ادبیات داستانی است و انقلابها ذاتا منبع و مولد این دست واژهها هستند، بالطبع نویسندهها با الهام از آنها در به تصویر کشیدن حوادث و زوایای مختلف انقلابها،دست به خلق آثار متعدد میزنند،لذا برپایهء این استدلال پای عموم نویسندگا کشور با گرایشهای متفاوت به حوزی ادبیات داستانی انقلابها باز خواهد شد.
با پیروزی انقلاب و ایجاد بستر مناسب و آزاد،نویسندگان حرفهای که پیش از انقلاب اسلامی ایران به بلوغ فکری رسیده بودند به همراه شاگردان جوان خود صحنه ادبی را در اختیار گرفتند و با استفاده از فضای باز انقلاب و نوپا بودن ادبیات داستانی که با انقلاب تولد یافته بود،دست به خلق آثاری زدند که به نحوی به انقلاب و جنگی میپرداخت(رضا براهنی،احمد محمود،درویشیان،بزرگ علوی،نادر ابراهیمی،هوشنگ گلشیری،شهریار مندنیپور،قاضی ربیحاوی و...
حرکت مردم و مبارزات و اتفاقات و حوادث بکر و ناب چند سال اوج انقلاب تا حد زیادی ادبیات داستانی معاصر را دعوت به بومینویسی کرد که متأسفانه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب نویسندگان حرفهای کمتر به آن توجه کردند.
اگر نطفه انقلاب اسلامی را قیام پانزدهم خرداد سال 42 و حتی سالهای قبل از آن فرض کنیم، بنابراین همگام با خروش مردم ایران به رهبری امام خمینی علیه نظام سلطنت شاه،ادبیات داستانی انقلاب هم رفته رفته علیه نظام ادبیات داستانی منفعل و صرفا مقلدانهء غرب،قیام کرد؛ادبیاتی که عموما تحت تأثیر داستانها و رمانها ترجمه شدهء اروپا و آمریکا بود،هرچند با تغییر رنگ ظاهری آن.
ضمن اینکه به اعتقاد نگارنده،امروز ادبیات داستانی انقلاب اسلامی همان ادبیات داستانی دفاع مقدس است و اصرار بر تفکیک این دو حوزه از هم،میتواند آفتی باشد برای رشد آن.