چکیده:
کارآفرینی در ایران پدیده جدیدی است و مطالعات بسیار محدودی در این زمینه خصوصا در رابطه با موضوع کارآفرینی زنان انجام شده است. علی رغم اینکه اخیرا شاهد افزایش علاقه مندی زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا تحصیلات عالی هستیم، ولی در بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه با مشکلاتی مواجهیمم. از سوی دیگر، استراتژیهای متفاوت زنان و مردان کارآفرین در راه اندازی و مدیریت کسب و کار و رویکرد متفاوت آنان به موفقیت، منشا تفاوتهایی در کسب و کارهای آنان می باشد. لذا به منظور دریافت شناختی کلی از زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی و کسب و کارهای آنان، همچنین شناسایی عوامل موثر در راه اندازی موفق کسب و کارهای کارآفرینانه توسط این زنان، مطالعه ای وسیع و ملی در جامعه زنان کارآفرین تحصیل کرده دانشگاهی ایران با استفاده از پرسشنامه ای که بدین منظور طراحی و با نظر خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون، اصلاح گردید، انجام گرفت. این مقاله به بیان قسمتی از نتایج این مطالعه در ارتباط با استراتژیها و رویکرد زنان کارآفرین دانشگاهی به موفقیت می پردازد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که زنان کارآفرین ایرانی، با برنامه ریزی و با هدف ارایه محصولات و خدماتی با کیفیت بهتر، کسب و کار خود را راه اندازی می کنند و داشتن برنامه کسب و کار، نقش مهمی در راه اندازی موفق کسب و کار آنان دارد. همنچنین زنان کارآفرین ایرانی، موفقیت خود را در درجه اول در رسیدن به رضایت شخصی و اثبات شایستگیهای خود و سپس در سودآوری می دانند.
خلاصه ماشینی:
"سپس براساس نتایج مطالعه انجامشده در ایران،کسبوکارهای ایجادشده توسط زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی ایران،استراتژیهای آنان در کسبوکار و رویکرد آنان به موفقیت را تشریح کرده،چگونگی تأثیر استراتژیهای کسبوکار رادر راهاندازی موفق آن مورد بررسی قرار میدهیم.
جدول 2 نتایج آزمون دوجملهای در رابطه با استراتژیهای کسبوکار (به تصویر صفحه مراجعه شود)گفتنی است بررسی این کسبوکارها نشان میدهد تدوین استراتژیهای مناسب درابتدای کار سبب شده تا 24 درصد از این کسبوکارها در کمتر از یک سال و 30 درصد ازآنها در کمتر از دو سال به سودآوری برسند.
جدول 3 نتایج آزمون فریدمن در رابطه با استراتژیهای کسبوکار (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%05608EOMG056G% موفقیت زنان در کسبوکار:این متغیر با دو مؤلفه رویکرد زنان کارآفرین به موفقیت وعوامل موفقیت بررسی شده است.
براساس نتایج آزمون دوجملهای(جدول 4)،احتمال مشاهده شده برای سه شاخص"سودآوری"،"رسیدن به رضایت شخصی"و "اثبات شایستگیهای خود"بزرگتر از احتمالآزمون میباشد و در نتیجه،این سه شاخص از شاخصهای موفقیت زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی در راهاندازی کسبوکار هستند.
همچنین نتایج این مطالعه،همانند بسیاری از مطالعات صورت گرفته درخصوص عواملمؤثر بر موفقیت[13؛32؛33؛34؛35]،نشان داد که داشتن ویژگیهای شخصیتی کارآفرین،مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین تحصیلکرده ایرانی در راهاندازی کسبوکار هستند؛ولیحمایتهای دولتی نقش مؤثری در موفقیت آنان نداشته است.
C. R imasyaM ni,tejorp tnempoleved ,tnemeganaM ssenisuB llamS,seidutS fo weiveR A:erehweslE dna eropagniS .
R irreT yhcutiL[61] kwahoM fo yduts a:sruenerpertne nemow lanigirobA fo srotcaf sseccuS llamS dna pihsruenerpertnE fo lanruoJ lanoitanretnI,adanaC ni ytinummoc e} {e ."