خلاصه ماشینی:
"در مورد این اختلالات سؤالاتمتعددی مطرح میشود از جمله اینکه:چرا برخی از کودکان و نوجوانان به دیگران حملهمیکنند؟نحوۀ رشد و تحول الگوهای رفتار پرخاشگرانه راچگونه میتوان تغییر و اصلاح نمود؟ رفتارهای پرخاشگرانه و خصمانه به رفتارهایی گفته میشوند که ویژگی عمدهشانصدمهزدن به خود و یا دیگران است.
در اینجا تلاش برای یافتن عوامل بیرونی رفتار پرخاشگرانه استچه ناکامی فقط موجب پرخاشگری در افرادی میشود که فراگرفتهاند در موقعیتهایناخوشایند چنین رفتارهایی داشته باشند.
لل و عوامل پرخاشگری از مهمترین علل اساسی پرخاشگری در کودکان و نوجوانان:1)فقدان نظام تربیتی پایدار،2)روش تربیتی مستبدانه که در آن انواع تنبیهات مختلف بویژه نوع بدنی بشدت رایجاست،3)کمبود توجه و فقدان مراقبتهای عاطفی لازم،4)محرومیتهای نامطلوب عاطفی،5)ضعف روابط نزدیک و صمیمانه،6)عدم توجه به اجتماعی شدن کودک و محرومیتهایبیش از حد در دوران کودکی محسوب میشوند.
باتوجه به نقش مهم رسانههای گروهی بویژه برنامههای تلوزیون و سینما دررفتارهای پرخاشگرانه،در زمینه تغییر و کنترل پرخاشگری بایستی به تغییر و تصحیح آنهاهمت گماشت چه این برنامهها بر نگرشهای کودکان ممکن است تأثیرات نامطلوب داشته و بهآنان رفتارهای پرخاشگرانه را بهعنوان راهحل مؤثر و برای حل مشکلات بین شخصی2القاءکند.
استفاده از واسطههای کلامی برای تصریح و توضیح پیامدهای رفتار پرخاشگرانه و روشنسازی شناختی در تفسیر اعمال و رفتارهای خود و دیگران و بهرهمندی از روش«درمانانزجاری»4که در آن تصورات یا رفتارهای پرخاشگرانه با محرکات و عوامل ناخوشایندهمچون شوک الکتریکی همراه میگردد و نیز روش«تن-آرامی»5که در آن عضلات بدنبرای کاهش تنش در حالت آرامش قرار میگیرند،برای تصحیح و اصلاح پرخاشگریپیشنهاد گردیدهاند."