چکیده:
در سالهای اخیر، سازمانها به علت مواجه شدن با چالشهای عمده در مدیریت، توجه
خاصی به زنجیره عرضه و مدیریت آن مبذول داشتهاند.در این مقاله سعی شده است تا با
ارائه یک مدل سلسله مراتبی در مورد زنجیره عرضه و اجرای آن در مجتمع صنایع لاستیک
یزد، گامی هر چند کوچک در گسترش و کاربردی کردن آن برداشته شود.مدل این تحقیق در سه
سطح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی طراحی شده است.در سطح استراتژیک، ابتدا
عرضهکنندگان و مراکز توزیع مورد شناسایی واقع شده و ضریب اهمیت آنها مشخص گردیده
است.در سطح تاکتیکی مدل، چند هدف برای برنامهریزی جامع خرید، تولید و توزیعه ارائه
شده است که وضعیت بهینه را در یک دوره t ماهه مشخص میکند.در مدل سطح عملیاتی نیز
با هدف حداقل کردن هزینههای زنجیره، برنامههای ماهیانه تدارکات، تولید و توزیع به
دست میآید.با اجرای مدل در شرکت مورد مطالعه و مقایسه آن با وضع موجود، کارایی آن
مورد تأیید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"ب-سطح تاکتیکی:در این سطح در یک دوره t ماهه(در شرکت مورد مطالعه 3 ماهه در نظر گرفته شده است)ترکیب و مقدار خرید هر کدام از خانوادههای مواد اولیه از هر عرضه کننده، ترکیب و مقدار تولید هر کدام از خانواده محصولات و ترکیب و مقدار هر کدام از خانواده محصولات که باید به مراکز توزیع و مناطق مشتریان ارسال شود، مشخص میگردد.
از جمله خصوصیات مدل سلسله مراتبی ارائهشده در این تحقیق که آن را از مدلهای ارائه شده در سایر تحقیقات متمایز میکند میتوان موارد زیر را برشمرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2 مدل مفهومی سلسله مراتبی تحقیق الف-متناسب بودن هر یک از سطوح مدل با تصمیمات متخذه در یکی از سطوح سلسله مراتب مدیریت و در نتیجه، سازماندهی و مدیریت بهتر امور، ب-کاهش پیچیدگی مدل برنامهریزی زنجیره عرضه به علت استفاده از تکنیک تجزیه، ج-مرتفع ساختن نیاز به اطلاعات جزئی در برنامهریزی بلند مدت، د-توانمندی در به کارگیری متغیرهای کیفی در سطح استراتژیک به علت استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، ه-بهرهمندی از ساختار ریاضی و منطقی مستحکم به منظور پرهیز از سلیقهگرایی، و-استفاده از چندین هدف و معیار در برنامهریزی و در نتیجه، واقعیتر شدن مدل.
در این برنامهریزی علاوه بر ادغام خارجسازی جوابهای حاصل از مدل سطح تاکتیکی، (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدار و دوره تناوب اقتصادی خرید هر کدام از مواد اولیه، مقدار و دوره تناوب اقتصادی تولید هر محصول و نهایتا مقدار و دوره تناوب اقتصادی ارسال محصولات به مراکز توزیع و مناطق مشتریان مشخص خواهد شد."