چکیده:
در این تحقیق توزیع مراکز آموزشی در سطح شهرک معلم کرمانشاه با استفاده از سیستم
اطلاعات جغرافیایی و استانداردهای شهری و شاخصهای تأثیرگذار، تحلیل و ارزیابی
شد.برای مدارس ابتدایی، راهنمای و دبیرستان به تفکیک پسرانه و دخترانه،
مکانیابیهای جدید صورت گرفت.دادههای مکانی، از نقشه(2000:1)سازمان مسکن و شهرسازی
استان کرمانشاه تهیه شد؛سپس با استفاده از نرمافزار GIS نقشه شهرک معلم رقومی شد و
دادههای توصیفی با استفاده از مدارک، اسناد، آمار و بررسیهای میدانی جمعآوری و در
محیط GIS، پایگاه اطلاعاتی تشکیل گردید.آنگاه برای هر یک از عوامل تأثیرگذار در
مکانیابی مراکز آموزشی، لایههایی تهیه شد و برای هر یک از لایهها با توجه به
عوامل فاصله و زمان، وزندهی صورت پذیرفت؛سپس از ترکیب و تحلیل تمامی لایهها با
یکدیگر موقعیت فعلی مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت مناسبترین مکانها برای
تأسیس مدارس پیشنهاد شد.نتایج نشان میدهد، شهرک معلم کرمانشاه با کمبود فضای آموزشی مواجه است و
نیازمند مکانهای جدید برای احداث مدارس است.به همین منظور با قابلیتهای GIS،
مکانهای جدید شناسایی و معرفی شدند.این موضوع نشان میدهد که GIS برای مکانیابی
مراکز آموزشی و سایر خدمات شهری بسیار مؤثر و کارامد است؛همچنین نقش مهمی را در
برنامهریزی شهری میتواند ایفا کند.
خلاصه ماشینی:
"در این ماتریس استقرار واحدهای آموزشی با توجه به شرایط محیطی، شعاع دسترسی، انطباق با طرحهای شهری، دسترسیها، تأسیسات و تجهیزات شهری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند تا از آنها به عنوان معیارهای تفصیلی جهت تعیین مکان مناسب برای ساخت واحد آموزشی استفاده شود.
پس میتوان گفت در مجموع حدود 1168 متر مربع فضای اموزشی در شرایط موجود مورد نیاز است تا کمبود این فضا جبران شود که در این شهرک با احتساب افزایش جمعیت و ساخت و سازها در آینده حداقل باید یک واحد آموزشی در مقطع دبیرستان مکانیابی و احداث شود.
شعاع عملکردی در این مقطع با توجه به تراکم بالای جمعیت، 1500 متر در نظر گرفته شده است که پس از عملیات همپوشی با 1779 نفر دانشآموز ساکن در شهرک، تعداد 1651 دانشآموز، یعنی 8/92 درصد داخل محدوده خدماتی واقع شدهاند.
در شهرک مورد مطالعه فقط شبکههای اصلی در این تحقیق لحاظ شده است که عرض این خیابانها بیش از چهل متر است و در سایر مقاطع به جز مقطع دبیرستان نباید در کنار این خیابانها مدارس احداث شود بلکه با فاصله نسبتا مناسبی از خیابانها مراکز آموزشی در مقاطع دبستان و راهنمایی احداث میشود.
در واقع این حداکثر فاصله تأثیرگذاری است که آلودگیهای صوتی ناشی از وسائیل نقلیه عبوری میتواند بر مراکز آموزشی داشته باشد؛هر چند به علت کوچک بودن وسعت شهرک مورد مطالعه و شبکههای ارتباطی موجود به طور عملی حریمهای در نظر گرفته شده با یکدیگر تلاقی کردهاند و وزنهای کمتر از 9 را که برای حداکثر مطلوبیت در نظر گرفته شده، به خود میگیرند."