خلاصه ماشینی:
وی«رسالة فی المخروطات»و«رسالة فی الدوائر المتماسة»و«رسالة فی قطع الخطوط»اپلونیوس را بعربی نقل نموده؛و«کتاب المدخل الی علم العدد»تألیف نیقوماخس الجاراسینی از پیروان فیثاغورس را به عربی در آورده(این کتاب باهتمام و تصحیح ولهلم کوتش از کشیشان یسوعی بسال 1958 در چاپخانه کاتولیکی بیروت بحلیهء طبع آراسته شده است)و از اقلیدس1و ارشمیدس و اطوقیوس و ثیوذ وسیوس و جز آنان نیز کتابهای متعددی ترجمه کرده است.
گذشته از این،ثابت،همانطور که مستشرق ایتالیائی«الدومییلی»در کتاب خود«علم عربی2اشاره کرده است،کتاب ارسطو را راجع به نباتات،که اسحق بن حنین بعربی درآورده و نیقولاوس دسمشقی(دانشمند یونانی قرن اول پیش از میلاد مسیح)تفسیر کرده،و خود محتوی بر دو مقاله بود، تصحیح نموده است.
-ابو الحسن ابراهیم بن سنان بن ثابت بن قره(908 م-946)که دربارهء او (1)-اخبار ص 130 (2)-وفیات ج 1 ص 278 (3)- La Science ص 86 (4)-چهار مقاله ص 261،تعلیقات (5)-اخبار ص 82 تا 84 ابن الندیم میگوید:«در زمان ابو اسحق کسی هوشمندتر از وی نبود»1.
قفطی میافزاید که فلسفه بر ثابت غالب بود،ولی در رشتههای مختلف علوم مانند منطق و حساب و هندسه و نجوم و هیأت تألیفات زیادی دارد.
6 -از سنان بن ثابت تألیفاتی در نجوم ذکر گردیده که از این قرار میباشد: رسانهای در نجوم-«و رسالة فی قسمة ایام الجمعة علی الکواکب السبعة»که آنرا برای ابو اسحق ابراهیم بن هلال صابی و مرد دیگری تألیف کرد7.
بتانی هم مانند فرغانی و عبد الرحمن الصوفی و ابن یونس نظریهء نوسان را که ثابت قرة قائل بآن بود مردود دانسته است.