خلاصه ماشینی:
"در حوزهء علوم انسانی که از معرفتهای اساسی بشر سخن میگوید،به علت ماهیت پیچیدهء موضوعات مورد بحث از یکسو و تنوع و چندبعدی بودن آنها از سوی دیگر،ارائه تحلیلی مبتنی بر عینیت،برای پژوهشگر مشکل است؛ازاینرو،آفرینشهای فکری که از فرایندهای خلاق ذهن محقق حاصل میشوند،در بروز نظریهها نقش عمدهای دارند و در نتیجه پیش از تحقق عینی هرنظریهای،بهویژه نظریههایی که از مفاهیم علمی غرب نشأت یافتهاند،باید ارزش تطبیقی و راهبردی آن،بر معنای معیارهای اسلامی و نیازهای جامعه در ساخت کلی جامعهء ما شناسایی شود؛در این راستا نباید فراموش کرد که حیات و بقای هرتمدن،وابستگی خاصی با قدرت انتخاب، تعدیل و تطبیق یافتههای کاروان تمدن بشری دارد.
خطمشی کلی مجلهء مدرس،ترسیم خط استقلال فرهگی و ارائهء راهحلهای علمی متنی بر فرهنگ اسلامی بر اساس دستاوردهای فکری و تحقیقی است،و بدین منظور میکوشد تا از طریق نشر مقالههای استادان و اندیشمندان داخلی و خارجی و ارائه کارهای پژوهشی ارزشمند دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به این مهم بپردازد؛ بنابراین از همهء استادان،پژوهشگران و صاحبنظران علمی دانشگاهها و حوزههای دینی انتظار میرود که در این تلاش علمی و فرهنگی مشارکت کنند تا با همکاری یکدیگر و تکیه بر فرهنگ اسلامی در گسترش و توسعهء علوم کوشا باشیم."