خلاصه ماشینی:
"بررسی نقش خطاها در فرآیند یادگیری زبان با در نظر گرفتن اصول اساسی در دو نظریهء روانشناسی رفتاری و شناختی و روشهای آموزشی گوشی-زبانی و رمزآموزی شناختی،میتوان به نتیجه مفیدی در بارهء نقش خطاهای فراگیری زبان،دست یافت.
ب)مطلب دیگری که از لحاظ نظری خطاهای زبان فراگیران را دارای اهمیت میسازد،نقش این خطاها در روشن کردن عدم روایی کامل«زبانشناسی مقابلهای»28در توضیح همهء انواع خطاهایی است که از فراگیر سرمیزند.
Contrastive Linguistics زبانشناسی مقابلهای به بررسی و مقایسهء زبان مادری و زبان دوم میپردازد تا اختلافات دو زبان را پیدا کند و تهیهکنندگان مواد درسی و معلمان زبان باید روی این تفاوتها بیشتر تأکید کنند.
بنابراین،حاکی از این است که یادگیری زبان فقط امری مکانیکی نیست، بلکه فعالیتهای ذهنی قانونمند نقش اساسی در آن دارد و فراگیر تنها یک عامل منفعل نیست.
اگر چنین خطاهایی رخ نمیداد،براستی آیا کسی میتوانست ادعا کند که فرایند ذهنی تعمیم افراطی در یادگیری زبان رخ میدهد؟ استرن میگوید:«در مطالعهء زبان فراگیر32(زبان حد وسط بین زبان مادری فرد و زبان دوم)، خطاها اطلاعاتی بسیار ارزشمندند.
ریچارد و سامسون در این زمینه اظهار میکنند:«در سطح تجربیات کاربردی کلاس،تجزیه و تحلیل خطاها وسیلهای است که بهواسطهء آن معلم میتواند یادگیری و آموزش را ارزشیابی کند و اولویتها را برای فعالیتهای آیندهاش مشخص سازد.
از لحاظ نظری،خطاهای یادگیری هم زمینهء آزمایش فرضیههای متعدد زبانشناسی هستند و هم اینکه روشن میکنند نظریهء زبانشناسی مقابلهای قادر به بررسی و تحلیل هرگونه خطایی نیست و تنها میتواند خطاهای ناشی از تداخل زبان مادری را بررسی کند.
Richard,Jack,1974,Error Analysis,Perspective on Second Language Acquisition,Longman Group LTD (4)."