Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه سواد با ساختن مفهوم

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 1 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : سواد، مفاهیم، رابطه سواد با ساختن مفهوم، آزمایش، مفهوم‌سازی، رابطه سواد، رابطه، ساختن مفاهیم، زنان، بی‌سواد

خلاصه ماشینی:

"مقدمه فوق برای این لازم بود که در مفهوم‌سازی از نوع انتخابی آزاد که در این تحقیق به‌کار رفته است، آزمودنی خو تعیین‌کننده ویژگی‌ها و رابطه‌ای است که بین محرکات برقرار می‌سازد و این امر بهتر امکان می‌دهد تا نوع ممیزات و روابطی را که درنظر می‌گیرد و با آنها عمل می‌کند تعیین و مفاهیم او را طبقه‌بندی کنیم. دسته دوم شامل تحقیقاتی است که معطوف به شناخت ماهیت خود مفاهیم می‌شود ماند تحقیقات و بررسی‌های گلدشتین 5 ، شیرر 6 ، گانیه 7 ، هانفمن 8 و کازانین 9 و بالاخره دسته سوم شامل تحقیقاتی است که متوجه ارتباط بین مفاهیم و سایر فعالیتهای ذهنی مانند حل مساءله، گفتار، تداعی، دقت، خلاقیت و تصمیم‌گیری است، و درواقع تعامل هریک از این فعالیت‌ها را با سختیابی مفهوم و استراژدی مفهوم‌سازی مورد بررسی قرار می‌دهد، نظیر بررسی‌های ولش 10 و لانگ 11 ، همچنین بررسی‌های برونر و همکاران و پیاژه و همکاران. علاوه بر شش فرضیه اصلی فوق، پاسخ سؤالات زیر هم باید روشن شود: 1)آیا بین چهارگروهی که براساس جنس و سواد تشکیل می‌شوند(مردان باسواد، زنان باسواد، مردان بی‌سواد، زنان بی‌سواد)در متغیر مفهوم‌سازی در کل تفاوت وجود دارد؟3)آیا بین چهار گروه در متغیر ساختن مجموع مفاهیم مناسب تفاوت وجود دارد؟4)آیا بین چهار گروه در متغیر ساختن مفاهیم توصیفی تفاوت وجود دارد؟5) آیا بین چهار گروه در متغیر ساختن مفاهیم استنتاجی تفاوت وجود دارد؟6)آیا بین چهار گروه در متغیر ساختن مفاهیم رابطه‌ای تفاوت وجود دارد؟ چگونگی اجرا به هنگام اجرا علاوه بر کنترل متغیرهای مداخله‌کننده، نکاتی دیگر را هم ملحوظ داشتیم از آن جمله یکی احساس مسؤولیت آزمودنی‌ها که تحقیق را جدی بگیرند و باتمام‌وجود در آن درگیر شوند و دیگر ساعات اجرا و طول زمان آزمایش که عامل خستگی در تحقیق دخالت نکند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.