چکیده:
به منظور بررسی مسائل آموزش جغرافیا در ایران پرسشنامهای بین جغرافیدانان توزیع گردید.بررسی پرسشنامههای جمعآوری شده نشان داد که فعالیت علمی به ویژه تألیف و ترجمه کتب علمی قابل توجه نیست و اکثر جغرافیدانان با مجلات تخصصی جغرافیا ناآشنایند.موضوع علم جغرافیا را غالبا روابط انسان و محیط میدانند و معتقدند که آموزش دورهء پیش از دانشگاه بر شناخت محیط،و آموزش دانشگاهی به جنبههای کاربردی جغرافیا تأکید کند.نقشه به عنوان مهمترین وسیلهء کمک آموزشی شناخته شد.به نظر اکثر جغرافیدانان مشکل اصلی آموزش جغرافیا،آشنا نبودن کامل مدرسان جغرافیا با پیشرفتهای علم و بیاطلاعی برنامه ریزان جامعه از توان علم جغرافیا در حل مشکلات جامعه است.
خلاصه ماشینی:
براساس این جدول 15 درصد جغرافیدانان معتقدند که جغرافیا رابطهء انسان و محیط را مطالعه میکند.
در مجموع،به نظر جغرافیدانان هدف آموزش دورهء دانشگاهی،اصول کاربردی علم جغرافیا و در دورهء پیش ا ز دانشگاه شناخت محیط است.
خوشبختانه پاسخدهندگان همهء جوانب آموزش را موردنظر داشته و نبود ابزار جدول(2):مشکل اصلی آموزش جغرافیا از نظر جغرافیدانان (به تصویر صفحه مراجعه شود) کمک آموزشی و ارتباط ضعیف سیاستگزاران جامعه با علم جغرافیا را نیز ذکر نمودهاند.
دربارهء مجلات داخلی بیشتر پاسخدهندگان با مجلهء رشد آموزش جغرافیا آشنایی داشتهاند و مجلهء فصلنامهء تحقیقات جغرافیایی در درجهء دوم قرار داشته است.
جدول(3):پاسخ جغرافیدانان در زمینه مناسبترین وسیلهء آموزشی جغرافیا (به تصویر صفحه مراجعه شود) تفسیر نتایج:براساس نتایج ارائه شده میتوان اهداف تحقیق را مورد مداقه و بررسی قرار داد.
چگونه ممکن است که جغرافیدانان ایرانی هیچکدام از تنها دو مجلهء جغرافیایی کشور را دریافت نکنند؟ شاید بتوان گفت که به دلیل مسایل مذکور،اکثر مدرسان نسبت به شغل خود احساس مسئولیت کمتری دارند و در نتیجه 43 درصد پاسخدهندگان مشکل اصلی جغرافیا را ناتوانی مدرسان اعلام میکنند.
جدول(4):درصد انواع مقالات جغرافیایی در دو مجله معروف کشور از اولین شمارهء آنها تا شمارهء پاییز 2731 (به تصویر صفحه مراجعه شود) خلاصه و پیشنهاد:به منظور بررسی مسائل آموزشی جغرافیا در ایران پرسشنامهای بین جغرافیدانان توزیع گردید که در آن نظر پرسش شوندگان دربارهء فعالیتهای علمی استادان و مسائل ریشهای جغرافیا خواسته شده بود.
به نظر 05 درصد از پاسخدهندگان موضوع اصلی علم جغرافیا مطالعهء روابط انسان و محیط است و 33 درصد از آنان شناخت پدیدهها و بررسی تشابهات و تباینات محیط را موضوع علم جغرافیا میدانند.