خلاصه ماشینی:
"سئوالاساسی اینست که سازمانهای ایرانی در مواجه با این نیروها باید بهچه آمادگیهایی دست یابند؟چه شرایطی را برای ورود و فعالیت آنانفراهم کنند؟متوالی اصلی حفظ رضایت و تعهد این کارکنان درسازمان(مدیریت منابع انسانی)باید چه استراتژیهایی را در پیشبگیرد؟برای پاسخ به این سئوالات،در این مقاله سعی شده است بابیان چالشهای پیش روی سازمانها در مواجهه با این نیروها،راهکارهایی در حوزه مدیریت منابع انسانی ارائه گردد.
در بیشتر سازمانها تلاش برای ثبات وحفظ وضع موجود بر تلاش برای پویایی و تحول غالب بود و رهبریدر کنار مربیگری که نیاز اساسی نیروهای دانشگر است،جایگاهبالایی نداشت و مدیریت افراد در سازمان نیز بر پایه تئوریهای صرفاآکادمیک و بومی نشده و سطحی قرار داشت.
در این میان کلیدیترین عنصر تعامل با نیروهای دانشگر مدیریت منابع انسانی سازمانها هستند که باید با شناختتمامی ابعاد و ویژگیهای حضور این نیروها،در عرهص کار مقدماتارتقا،بالندگی و پرورش آنها را فراهم آورند.
راهبرد یادگیری تیمی کل(1):مراحل و مولفههای پرورشدانشگران سازمانی(سلطانی،18،1385) (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03718SIMG037G% ب)تقویت انگیزههای دانشگران از مهمترین مواردی که موجب پرورش و توسعه نیروهای دانشگر درسازمانها میشود ایجاد،حفظ و ارتقاء انگیزههای آنان است.
امروزه سازمانها با پیادهسازی مدیریت عملکرد تلاش دارند تا بادخیل کردن نیروهای دانشگر در این فرایند،تفاوتهای اساسی عملکردیرا برای افراد سازمان محسوب نموده و از این طریق موجبات رشد وبالندگی آنها از یکسو و تعالی و پیشرفت سازمان از سوی دیگر رافراهم نمایند.
همانطور که در بخشهای آغازین این مقاله ویژگیهای نیروهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) دانشگر مورد بررسی قرار گرفت و در بخشهای دیگر عمده عواملمنجر به ایجاد و ارتقاء انگیزه بحث شد،در این بخش لازم است تامطالبی در راستای بهبود شرایط نگهداری کارکنان در سازمانهایایرانی که حاصل تجربیات محقق و مطالعات صورت گرفته است،ذکرشود."