چکیده:
در فرآیند تدوین استراتژی اولین مرحله تعیین و تبیین رسالت و اهداف سازمان میباشد،که در این گام شناخت و تجزیه و تحلیل ذینفعان نقش اساسی را در جهتگیری فعالیتهای شرکت ایفا مینماید.در این نوشتار برطبق دیدگاه مدیریت بر سازمانهای پیچیده تلاش شده است تا با معرفی ذینفعان مربوط، نحوه اثرگذاری و تعامل آنها با سازمان و روشهای مدیرتی نمودن آنها ارائه گردد.دستیابی به چنین مدل رفتاری امکان همسویی گروههای اثرگذار بر فعالیتهای شرکت را مهیا خواهد ساخت و در نتیجه احتمال موفقیت فعالیتها را افزایش خواهد داد.علاوه بر اینکه در شناخت ذینفعان شرکت،مسئولیت اجتماعی مدیریت به نحو بارز و برجستهای مشخص خواهد گردید.دستاورد چنین مدل تعاملی محیطی،میتواند قدرت رقابتپذیری شرکت را در محیط های پیچیده و پرتلاطم افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
"3)اخلاقی:انجام کار درست،منصفانه و اجتناب از راهحلهای زیانآور 4)اختیاری:یک شرکت خوب2،برای بهبود کیفیت زندگی ذینفعان و اختصاص بخشی از منابع به جامعه زماینکه منابع قدرت و انتظارات و علایق ذینفعان مشخص گردید میتوان مماتریس قدرت-منابع را برای تکمیل و تجزیه و تحلیل ترسیم نمود که 3 Mendelow آن را به صورت زیر بیان نموده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر شناخت دقیق و درستی از ذینفعان به عمل آید میتوان جایگاه هر کدام را در ماتریس فوق تعیین نموده و براساس آن نفوذ بالقوه آنها را بر سازمان شناسایی نموده و براسان اساس استراتژیهای سازمان را براساس تهدیدها یا حمایتهای خاص گروهی از ذینفعان جرح و تعدیل نمود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه با توجه به شدت گرفتن فضای رقابتی فعالیت و قدرت گرفتن گروههای ذینفع بر جهتگیری شرکتها امروزه هدف حد اکثر نمودن سود جای خود را به سود رضایتبخش داده است که این امر در سایه ایجاد تعاول بین نیروهای حاکم بر فعالیت سازمان اعم از سهامداران و سرمایهگذاران کارکنان،مشتریان،عرضهکنندگان،اتحادیههای صنفی،نهادهای دولتی و..."