خلاصه ماشینی:
1-تأثیر آیین بر تئاتر امروز ایران چیست؟ 2-راهکارهای ایجاد ارتباط مخاطبهای امرزی با نمایشهای سنتی به نظر شما چیست؟ 3-ارتباط بین تئاتر ملی و نمایشهای آیینی چگونه است؟ بهروز غریبپور 1 موضوع کلی این است که ما(به تصویر صفحه مراجعه شود) به آیین توجه کردهایم و به هرحال در جشنوارههایی که به همین مناسبت دائماً در حال برگزار شدن است به صورت یک میراث فرهنگی به آن توجه شده است ولی هنوز با زمانی که بتوانیم آیین را در درون نمایش به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد بهرهبرداری قرار بدهیم فاصله داریم و تصورم این است که هنوز عمل خلاقی در این زمینه صورت نگرفتهاست.
میبینید که امروز در میان تماشاگران نوجوانان و جوانانی هستند که به نظر میرسد که از فرهنگ و میراث فرهنگی بریدهاند در حالی که چنین نیست اگر مطابق سلیقه و دانش و تجربه امروزی کاری عرضه شود مورد پسندشان قرار میگیرد و 3 در حقیقت میشود گفت که هردو باید با این نگاه ارزیابی بشوند که از اجداد و نیاکان ما به ما رسیدهاند و اگر باز هم به اپرای عاشورا یک نگاهی بکنید میبینید که من سعی کردهام تلفیق این دو به گونهای باشد که با صحنه امروزین و زبان امروزین نمایش کاراتر و مؤثرتر واقع شود.
در امروز یک بخشی از آن بحث متافیزیکی است،چون انسان هر روزگاری یک نیاز متافیزیکی خاصی دارد و باز با یک دید متافیزیک میتوان گفت که انسان میخواهد یک حضور و حال متفاوت معنوی و زیباشناختی را در جهان امروز تجربه بکند و این تجربه با زندگی مادیای که ما داریم شکل نمیگیرد پس در واقع با اتصال به این پندارها و این میراثها میتوان این را رقم زد تا خودبهخود نیاز انسان امروز به آن فضای متافیزیکی و فضای آیینی شدیداً حفظ شود.