خلاصه ماشینی:
"به دیگر سخن، المیزان از تحولات سود جسته و در راستای آثار این قرن پدید آمده، اما مؤلف آن، چونان دیدهبانی سترگ و هوشیار، حرکتها را زیر ذرهبین تحقیق و پژوهش نهادهاند و با بهرهمندی از سلاح برنده و پرتوان قرآن، اندیشهها را تصحیح کردهاند و جامعه را با قرآن به عنوان راهنمای بشریت به سعادت شایستهی او آشنا کردهاند، و منبعی عظیم برای جستوجوگران معارف اسلام و تشیع عرضه نمودهاند.
آنچه در این باب به المیزان عظمت ویژهای بخشیده است، بهرهمندی گستردهی آن، از این شیوه، و حل بسیاری از مشکلات تفسیری در پرتو این نگرش ژرف است،به گونهای که برخی از عالمان ،این ژرف نگری و ربط آیات به یکدیگر، و عرضهی مسائل گونهگون در سایهی آن را، نوعی الهام تلقی کردهاند: در دفعهی دیگری عرض کردم: من که به مطالعهی این تفسیر مشغول میشوم، در بعضی از اوقات که آیات را به هم ربط میدهید و زنجیروار، آنها را با یکدیگر موازنه و از راه تطبیق، معنی را بیرون میکشید، جز آن که بگویم در آن هنگام قلم وحی و الهام الهی، آن را بر دست شما جاری ساخته، تعبیر دیگری ندارم.
برخی«قذفا بغیب» تفسیر علامه را تفسیر فلسفی تلقی کرده اند و گاه این اثر گرانقدر را، با این تلقی، مورد بی مهری قرار دادهاند، اما مسلم، حقیقت جز این است که اینگونه کسان بدان باور داشته و این باور بیبنیاد راگسترانده و گسترانند، مرحوم علامه(ره) در مقدمهی تفسیر و در ضمن تبیین روش تفسیر نگاری خود بصراحت فرمودهاند: در تفسیر وتبیین آیات هرگز به نظریات فلسفی و آرای علمی و مکاشفات عرفانی استناد نخواهیم کرد."