Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات فارسیهود میراث فرهنگی یهودیان ایران

نویسنده:

(18 صفحه - از 123 تا 140)

کلید واژه های ماشینی : یهودیان ، فارسیهود ، فارسی ، ادبیات فارسیهود میراث فرهنگی یهودیان ، فارسیهود میراث فرهنگی یهودیان ایران ، ادبی ، ادبیات فارسیهود ، ادبیات فارسی ، ایرانی ، فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"1)کاربرد واژه‌ها و اصطلاحات حماسی: فر:در یوسف و زلیخای شاهین و فتحنام عمرانی:34 شاهین: دگر آن هفت گاو خشک و لاغر بود آن هفت سالی خشک و بی فر عمرانی: به بینایی خود ما را فر داد کمال و دانش و عقل و بصر داد رخش:در گنجنامهء عمرانی:35 چون رخش سخن کشد طبیعت‌ نه چرخ فلک کشد جنیبت 2)واژه‌ها و اصطلاحات غنائی عرفانی در ساقی‌نامهء عمرانی:36 رند: رندی و عاشقی و مخموری‌ بهتر از کبر و زهد و مغروری خرابات: صبح تا شام در خراباتم‌ شام تا صبح در مناجاتم پیر مغان و مغبچگان: مطربی دوش پیش پیر مغان‌ چنگ می‌زد یه پیش مغبچگان درد:در اردشیرنامه شاهین:37 گردان ز نبید مست گشتند دردی کش و می پرست گشتند نگاهی به آثار فارسیهود از دیدگاه صناعات ادبی: با در نظر گرفتن محدودیتهای اقتصادی،اجتماعی،و فرهنگی یهودیان ایرانی،و توصیهء jan rypka ،اگر ادبیات فارسیهود را از دیدگاه و شرایط نویسندگان و خوانندگان‌ آن بررسی کنیم کوشش آنها برای ابراز اندیشه و احساسات خود در قالب سخنان ادبی، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. در انتخاب‌ نخلستان عمرانی در انتقاد از تظاهر و ریای رهبران جامعه و متأثر از حافظ و موش و گربهء عبید زاکانی چنین گوید:49 حافظ: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند عمرانی: همه روز و شب در پی باطلند اگر راست پرسی ز حق غافلند به تزویر چون گربه‌ای عابدند که از بهر موشان همه زاهدند به خلوت گرفتار نفس و هوا به محفل همه زاهد و پارسا ز معنی و صورت همه بیخبر شکم پرور و کودن و بی هنر جایگاه فارسیهود در ادبیات و فرهنگ ایران: 1)ارزش زبان‌شناسی فارسیهود:ادبیات فارسیهود تا قرن نوزده میلادی به غیر از خوانندگان به خصوص خود در جامعهء یهودی ایرانی مورد توجه علمی قرار نگرفته بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)