Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه ی «فر ایزدی» با «التفات الهی» در ادبیات فارسیهود

نویسنده:

(14 صفحه - از 111 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : فره ، التفات ، شاهنامه ، ادبیات فارسیهود ، فره ایزدی ، یشت ، مفهوم فره در ادبیات فارسیهود ، ادبیات فارسی ، مفهوم فره ایزدی ، مفهوم فره در شاهنامهء فردوسی

خلاصه ماشینی:

"در این بیت با در نظر گرفتن این که اردشیر یک پادشاه ایرانی‌ست واژهء فر دقیقا با مفهوم ایرانی فره کیانی نیز مطابقت می‌کند: عالم بشد از فر تو آباد یا رب که همیشه این چنین باد 3)در اردشیرنامه(فصل 56)با اشاره به زیبایی استر نوع فردی و جنبهء«عنایت» «التفات الهی»را توصیف می‌کند: انداخت هوای یار در سر سودای جمال مشتری فر 4)شاهین مانند سایر شعرای فارسی نو از جمله فردوسی در شاهنامه از مفهوم فر به معنای شکوه و جلال برای توصیف موجودات غیر انسانی استفاده می‌کند(اردشیرنامه، کتاب عزرا،فصل 9): شاه از فر آن چمن بشد شاد فرمود به سروران و میلاد 5)عمرانی در فتحنامه،کتاب سموئیل اول(مطابق با متن فصل 36،آیات 6-13) نوع فردی و جنبهء تدبیر«التفات الهی»را از قول ابیشای (Abishai) در وصف موقع‌ شناسی و درایت داود این‌چنین به کار می‌برد:50 ز فر و رای ما،رای تو بیش است‌ همه گفتار تو بر جای خویش است 6)عمرانی در فتحنامه،کتاب دوم سموئیل(مطابق به متن فصل دوم،آیات 3-8) پس از انتساب داود به پادشاهی قوم یهود در اشاره به کشور داری و قدرت او در دفع دشمنان‌ به نوع فردی و جنبهء تدبیر«التفات الهی»اشاره می‌کند:51 ز فر و صدمت آن شیر جبار تمامت کافران رستند زان کار 7)اهرون بن ماشیخ اصفهانی در شوفطیم نامه(کتاب داوران)واژهء فر را برای توصیف‌ نوع فردی و جنبهء«تدبیر»در توصیف پسر گیدعون استفاده می‌کند:52 دگر او را بدی فرزند دیگر که بودی او بسی با هیبت و فر بررسی شباهتها و تفاوتهای کلی: در مقایسهء مفاهیم فره ایزدی و«التفات الهی»شباهتها و تفاوتهای ذیل را می‌توان‌ نتیجه‌گیری نمود: 1-«ریشهء اسطوره‌ای»در مقابل«ریشهء مذاهب ابراهیمی»: الف:مفهوم فره در دوران قبل از اسلام با وجود در بر داشتن مشخصات مذهبی اوستایی از ریشه‌های اسطوره‌ای سرچشمه می‌گیرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.