چکیده:
تفسیر قرآن به سنت،در مرحلهء بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در امتداد آن است و معیت آن دو با هم به نحو لازم و ملزوم.یعنی حجیت قرآن،به دلیل کلام خدا بودن،ذاتی است ولی حجیت سنت را خدا در قرآن تجویز فرموده است.بدان سبب که نمیتوان همهء آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد و لازمهاش کفایت قرآن و بینیازی از سنت و اهل بیت علیهما السلام است،لذا چارهای جز رجوع به سنت معصومان علیهما السلام برای تفسیر قرآن نیست که خود از بهترین و ضروریترین راههای شناخت کلام خدا و یکی از منابع تفسیر آن است.بحث ما بررسی یکی از روشهای تفسیری امام علی علیه السلام است و ایشان تنها معصومی است که از رسول خدا روایت فرمود،بنابراین مقصود ما در این مقاله،احادیث تفسیری است که امیر مؤمنان علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده است و آن اقسامی دارد که از آن جمله است:تفسیر قرآن با تکیه بر فضیلت آیات؛ بیان معانی کلمات و اصطلاحات و بیان مقصود؛بیان مصداق(مصداق انحصاری، مصداق اکمل و یکی از مصادیق)؛تفصیل مطالب و داستانهای قرآنی؛بیان تأویل آیه؛بیان شأن نزول آیه؛بیان امور تاریخی و پیشگویی آینده؛تطبیق؛تمثیل؛و امثال ذلک.
خلاصه ماشینی:
"بحث ما بررسی یکی از روشهای تفسیری امام علی علیه السلام است و ایشان تنها معصومی است که از رسول خدا روایت فرمود،بنابراین مقصود ما در این مقاله،احادیث تفسیری است که امیر مؤمنان علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل نموده است و آن اقسامی دارد که از آن جمله است:تفسیر قرآن با تکیه بر فضیلت آیات؛ بیان معانی کلمات و اصطلاحات و بیان مقصود؛بیان مصداق(مصداق انحصاری، مصداق اکمل و یکی از مصادیق)؛تفصیل مطالب و داستانهای قرآنی؛بیان تأویل آیه؛بیان شأن نزول آیه؛بیان امور تاریخی و پیشگویی آینده؛تطبیق؛تمثیل؛و امثال ذلک.
مسلم نیز با سندش،در حدیث مشابهی،از امام علی علیه السلام نقل میکند که میفرماید:نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بودیم که فرمود: کسی از شما نیست،جز اینکه خدا جایگاهش را در بهشت و جهنم نوشته و شقی و سعید بودنش را نیز نوشته است.
9. تفسیر با حدیث نبوی،به منظور تقیید مطلق بعضا در حدیث نبوی،کلمهای که در آیه به طور مطلق بیان شده،قید خورده است و در این باره میتوان به روایت امام علی علیه السلام از نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تفسیر آیهء شریفهء«ان الذی فرض علیک القرآن لرادک الی معاد» (قصص/85)،قطعا کسی که قرآن را بر تو واجب کرد،تو را به سوی بازگشتگاه باز میگرداند،اشاره کرد که رسول الله فرمود:«[مقصود،]معاد ما به بهشت است» (هندی."