خلاصه ماشینی:
"پرسش از درستی یا نادرستی]فعل[،مربوط به منشأ باور اوست،نه محتوای باورش،یعنی به چیستی این باور مربوط نیست بلکه به چگونگی تحصیل آن توسط شخص مربوط است؛پرسش از این نیست که آیا باورش صادق یا کاذب از کار درآمد،بلکه از این است که آیا او حق داشت براساس چنان شواهدی که پیش رویاش بود به چیزی معتقد شود.
پس از این رسواییها،اهالی این سرزمین به اعضای انجمن تحریککنندگان نه صرفا به چشم اشخاصی که داوریشان مورد اعتماد نیست،بلکه گذشته از آن به منزلهی انسانهایی که دیگر محترم محسوب نمی شوند،مینگریستند زیرا اگرچه آنها صادقانه و با تمام وجدان به]درستی[اتهاماتی که وارد کرده بودند باور داشتند،اما با این همه حق نداشتند براساس چنان شواهدی که پیش رویشان بود،به چیزی معتقد شوند.
اگر هریک از این افراد بخواهد خودش را در محکمهی وجدان مورد ارزیابی قرار دهد،خواهد دانست که او،هنگامیکه حق نداشته براساس چنان شواهدی که پیش روی اش بوده،به چیزی معتقد شود،باوری را به دست آورده و آنرا تقویت کرده،و در نتیجه خواهد دانست که فعل نادرستی انجام داده است.
اما چگونه دوست من حقیقت را در نظر من محترم خواهد شمرد،درحالی که خود من نسبت به آن بیاعتنا هستم و به اموری معتقدم،[صرفا]به این دلیل که میخواهم بدانها معتقد باشم و یا[صرفا]بدین دلیل که باورهایی است دلگرمکننده و رضایت بخش؟آیا او نخواهد آموخت که آن هنگام که آرامشی در کار نیست بر سر من فریاد بکشد و بگوید:«آرامش»؟از این طریق خودم را در فضایی آکنده از کذب و شیادی محصور خواهم کرد و ناگزیرم که در این فضا زندگی کنم."