چکیده:
اگرچه در همه زبانها ویژگیهای عروضی(نوایی) (serutaef cidosorp) در انتقال
اطلاعات معنایی (noitamrofni citnames) به شنودگان نقش مهمی به عهده دارند و
بخش اساس رفتار زبانی (roivaheb citsiugnil) را تشکیل میدهند، ولی در کلام
غیر رسمی تغییر ویژگیهای عروضی گفتار به طور بالقوه توانمندی انتقال اطلاعات
شهودی (noitamrofni laitnedive) را غیرزبانی را داشته، میتواند به رفتار
فرازبانی (roiaheb citsiugnilrap تبدیل گردد.اهمیت این تغییر آنچنان است که
مخاطب میتواند گفتههایی از نظر زبانی یکسان را کاملا متفاوت درک کند و مفاهیم کد
بندی شده در ویژگیهای آوایی را به طور متفاوتی رمزگشایی نماید.این نوع توزیع و
انتقال اطلاعات دارای ارزش اقتصادی بوده، در راستای اصل کم کوشی در زبان است.این
مقاله از یک سو، به بررسی اطلاعات شهودی(مانند موافقت، تجعب، اعتراض و
شکایت)رمزگانی شده در برخی ویژگیهای عروضی گفتههای بسیار کوتاه و رایج زبان
فارسی؛و از سوی دیگر، به جستجوی کلیدهای اکوستیکی معنادار برای فارسی زبانان
پرداخته است.نتایج این بررسی حاکی از آن است که اهداف کاربرد شناختی گوینده در حد
زیادی به طور منظم در دیرش واکهها، شدت صورت و طرح زیر و بمی گفتار نمود پیدا
میکند.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا، محققان در زبانهای مختلف رابطه بین ویژگیهای مختلف عروضی(مانند دیرش، طرح و سطح زیر و بمی و شدت صوت)و انواع اطلاعات منتقل شده(اجتماعی، روانشناختی و حتی زیستی)توسط آنهارا بررسی کردهاند؛از جمله استنفورد و همکاران(14) به بررسی نقش فرکانس بنیادی صورت د رانتقال مفاهیم اجتماعی پرداختهاند، مولنیکس و همکاران(12)نحوه ادراک این اطلاعات اضافی گفتار را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که هم اطلاعات لفظی و هم اطلاعات اشاره ای غیر لفظی در طول پردازش ادراکی، استخراج شده، با هم در خاطره آن رویداد گفتاری در ذهن ذخیره میکردند؛وارد(16)نقش منظورشناختی عروض را در گفتههای غیر واژگانی (secnarettu lacixel-non) مطالعه کرده است؛یانگ و کپل(2000)به نحوه بیان و تشخیص احساسات از طریق ویژگیهای عروضی در زبان چینی توجه کردهاند؛آیلوت و ترک(2004)به مطالعه رابطه بین برجستگی واکهای، دیریش و حشو در گفتار فی البداهه پرداختهاند؛وارد و تسکوهارا(2000)به ویژگیهای عروضی باز خوردهای کانالی (kcabdeef lennahc-kcab) پرداختهاند؛کمپل(1996)بر مطالعه رایانهای ویژگیهای عروضی، و موری و آرنوت(13)بر تحقیقات انجام شده در مورد روشهای ارایه احساسات در گفتار مصنوعی مروری داشتهاند.
ما در این مقاله توجه خود ار به ویژگیهای زیر معطوف خواهیم کرد:1-دیرش واکه که خود در زمان بندی و سرعت گفتار تأثیر میگذارد؛البته همانگونه که میدانیم کشش واکه در زبان فارسی ارزش واجی ندارد، ولی ما در اینجا نشان خواهیم داد که ارزش کاربردشناختی و فرازبانی بسیار مهم و تعیین کنندهای دارد؛2-فرکانسهای بنیادی؛یعنی فرکانسهای زیر 500 هرتز که طرح و سطح زیر و بمی را تعیین میکنند؛3-دامنه نوسان موج صوتی که با بلندی صورت در ارتباط است.
به تصویر صفحه مراجعه شودداده شماره 5- زن(از پشت تلفن یا آیفن):بله؟بفرمایید4-غیر منتظره بودن و تعجبنوع آخر«بله»داده شماره(7)است که در برنامههای کمدی اجتماعی تلویزیون(طنز پاورچین ساخته مهران مدیری)به جامعه فارسی زبان عرضه شد و هنوز هم به وسیله جوانان تکرار میشود دارای آهنگ زیر و بمی افتان-خیزان ملایم و سپس یکنواختی است که حد اکثر فرکانس آن 356 هرتز است و طول زمان دیرش آن بعد از داده(4)بیشترین حد؛یعنی 23/1 صدم ثانیه اندازه گیری شده است."