خلاصه ماشینی:
"بیدل،شاعر نوگرا و نازکاندیشی ست که هرگز در ایران به محبوبیت خاصی نرسید!حال چرا دو شاعر فارسی گوی از سرزمین هند، یکی با نام اقبال لاهوری با اندیشههای شفاف و شعر روان با مفاهیم ناب به شهرت فراقارهیی دست مییابد و دیگری با وجود آن همه نازک اندیشی و ظرافت خیال و به کارگیری پارهیی از صنایع علم بدیع،حتی در ایران زمین،این سرزمین پارسیگویی هم چنان گمنام و مهجور و از نگاه مردم دور میماند؛خوانندهی آگاه خود میداند.
گروهی از معاصران بر این عقیده استئارند که میبایست اندیشههای شاعری را میان صنایع ادبی گم کرد تا کلام گنگ و معقد باقی بماند و خود آگاهانه تلاش میکنند ت اکلام خود را نامأنوس و هرچه بیشتر غامض نمایند و در شعر خود،تا سرحد افراط آرایههای ادبی را مورد استعمال قرار میدهند تا دست به ایجاد سبک جدید(!)بزنند و این در حالی است که از راه راست بیان احساسات درونی خود به بیراهه رفتهاند."