چکیده:
عدهای را عقیده بر آن است که پژوهش در حوزهء علم،و پژوهش در حوزهء هنر با هم متفاوت هستند.پاسخ به این سؤال که آیا پژوهش میتواند اصولا به علمی و هنری تفکیک شود نیاز به بررسی دقیق و مستند دارد.این مقاله تلاشی است تا از طریق استدلال علمی و منطقی اثبات نماید که نهتنها پژوهش هنری وجود دارد بلکه این نوع پژوهش،در پارهای از موارد،از پژوهشهای متداول علمی دقیقتر و رساتر است.از طرف دیگر،پژوهش هنری با پژوهش درباره هنر نیز متفاوت است. ممکن است پژوهش علمی با موضوع هنر صورت پذیرد.لیکن این مقاله درصدد است تأکید نماید که پژوهش هنری در تبین فرآیند آفرینش هنری،چه قبل از آفرینش یا بعد از آن،تأثیر بهسزائی دارد.شناخت در مورد این دو روش با توجه به کمی و کاستیهائی که در تعریف،یا در بهکارگیری آنها وجود دارد میتواند ما را به ابزاری مجهز نماید تا اندکی از مقام و شأن هنر و هنرمند،که پس از انقلاب صنعتی و در دنیای مدرن مورد بیمهری روششناسان علمگرا قرار گرفتهاند،دفاع نمود.
خلاصه ماشینی:
"است تا از طریق استدلال علمی و منطقی اثبات نماید که نهتنها پژوهش هنری وجود
از طرف دیگر،پژوهش هنری با پژوهش درباره هنر نیز متفاوت است.
ممکن است پژوهش علمی با موضوع هنر صورت پذیرد.
شناخت در مورد این دو روش با توجه به کمی و کاستیهائی
از پژوهشهای هنری و پژوهش علمی میتواند تا حد قابل
هنری را مورد بررسی قرار داده است.
نمودار شماره(3):خروجی پژوهش جامع ترکیبی از دستاوردهای پژوهش
نمودار شماره(4):فرآیند پژوهش علمی با جهت حرکت از بالا به پائین
روش«کوهن»از این نظر علمی است.
در روش پژوهش کمی که مدتها در علوم پایه و
مشهور است که این روش را بیشتر اثباتگراها51
میبایستی اذعان داشت که در روش پژوهش کمی هدف
ب. در روش پژوهش کمی رابطهء پژوهشگر با پژوهش
بیرونی است لیکن،در روش پژوهش کیفی این ارتباط
ج. تئوریهایی که در روش پژوهش کمی وجود دارند
پژوهش کیفی این اطلاعات زایشی است.
در روش پژوهش کمی اطلاعات جدید تأیید دانستههای
ه. رابطهء پژوهشگر با موضوع در روش پژوهش کمی با
فاصله است و در روش پژوهش کیفی این ارتباط مستقیم
و. اطلاعاتی که در روش پژوهش کمی بدست میآید
علمی است،لیکن در روش پژوهش کیفی اطلاعات
نمود،روش پژوهش کیفی بدون آنکه با روش پژوهش
نمودار شماره(5):روش پژوهش ترکیبی مشتمل بر حرکت از کل به جزء،
روش پژوهش در حوزه هنری کیفی
این روش پژوهشی است.
ناگزیر است تا از چهار نوع روش پژوهش پیشنهادی
در این نوع پژوهش دارای پیچیدگی خاص میباشد،
و پژوهش در حوزههای مختلف معرفتی است محصول"