چکیده:
این نوشتار در نظر دارد تا با تمرکز بر یک تابلوی نقاشی،ضمن بررسی عامل مؤثر بر شکلگیری آن اعم از پیشامتنها،پیرامتنها،فرامتنها و...،روند و سیر تحول و تکوین این اثر را مورد بررسی و مداقه قرار دهد.برای نیل به این منظور تابلوی«گرنیکا»1اثر پابلو پیکاسو انتخاب گردیده و تلاش میشود ضمن بررسی انگیزهء خلق اثر و ذهنیت هنرمند، پیشطرحهای این اثر شامل:اتودها،اسکیسها،طرحهای رنگی و...که متن نهایی از تغییر و تحول آنها شکل گرفته است،با توجه به سیر زمانی مطالعه شود.سپس تغییرات و دگرگونیهای هریک از آنها نسبت به اثر نهایی مورد توجه قرار میگیرد.مطالعهء ر وند تغییر و تکوین کار با تکمیل و تولد اثر نهایی به پایان میرسد.
خلاصه ماشینی:
"و سیر تحول و تکوین این اثر را مورد بررسی
در این روش منتقد تکوینی با انتخاب یک اثر هنری و
زنی گریان تصویر شده که بدن کودک مردهء خود را
که بر شکلگیری و تکمیل این اثر تأثیر گذاشته است
این دوره شکل گرفت و تأثیر آن بر گرنیکا انکارناپذیر
نقل و ثبت شده است که جنبههای مختلفی از این اثر را
اصلی این تابلو از اولین طرحها مشخص شدهاند:گاو مهاجم،
اثر است که مهمترین منابع مطالعاتی منتقد تکوینی هنر
پیشامتنهای منفصل:پیکاسو قبل از اینکه اثر گرنیکا را
ساختار تابلو و ترکیببندی آن تهیه شده است.
از این موضوع در روزهای بعد نیز تهیه شده است.
آغاز طراحی این مجموعه انجام شده است در ترکیب
برای مطالعهء بخشی از تابلوی گرنیکا تهیه شده است،
پیشامتنهای دیگری از این اثر وجود دارد که در آنها
ترکیببندی اثر پرداخته شده است.
بعدی با این حالتها تکمیل شده است.
ساختمان پیکرهء زنی تصویر شده که کودک مردهء خود
و روند تغییرات و سیر تحول اثر است و معلوم میشود
زمین افتاده تصویر شده است.
صورت مشت کرده به آسمان بلند شده است.
اسب پیکر گاو طراحی شده است که جهت حرکتش از
تصویر شده است)سایر عناصر مانند طرح قبلی است،
کرده و چرخشی در آن تصویر شده است.
چپ و رو به زمین تصویر شده است.
در تحلیل این تغییر شکل آمده است:«مشت گره
گاو به شیوهء کوبیستی و خشنتر نشان داده شده است.
منتقد تکوینی با بررسی روند تحول و تکوین این اثر و
در بررسی سیر تکوینی نقاشی گرنیکا نشان داده شد که"