چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی چک لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بود. روش: این بررسی از نوع آزمون سازی است و در آن 458 دانش آموز (255 پسر و 203 دختر) دبستانی که از نواحی چهارگانه آموزشی شیراز به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی انتخاب شده بودند، به کمک چک لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بررسی شدند. یافته ها: روایی چک لیست به روش همبستگی گویه ها با نمره کل، تحلیل عوامل و همبستگی بین نمرات چک لیست با نمرات پرسش نامه رفتار کودک راتر (88/0) به دست آمد و تحلیل عوامل با مؤلفه های اصلی و سپس چرخش واریماکس، استخراج چهار عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک را در پی داشت که عبارتند از: اختلال سلوک، مشکلات توجه- ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشه گیری. پایایی چک لیست با روش بازآزمایی برای نمرات کل چک لیست 88/0، اختلال سلوک 90/0، مشکلات توجه- ناپختگی 85/0، پرخاشگری اجتماعی 79/0 و اضطراب-گوشه گیری 78/0 بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرات کل چک لیست 98/0 و برای اختلال سلوک 97/0، مشکلات توجه- ناپختگی 97/0، پرخاشگری اجتماعی 82/0 و اضطراب-گوشه گیری 85/0 به دست آمد. نتیجه گیری: چک لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون دارای روایی و پایایی مطلوب برای کاربرد در ایران است.
خلاصه ماشینی:
"(1)- suomotohcid (2)- suohpmaK (3)- ytrebuH (4)- onafetsiD (5)- yeksoteP (6)- nosleN (7)- kaybaB (8)- zelaznoG (9)- renneB (10)- ytidibromoc (11)- namffaK (12)- yauQ (13)- nosreteP (14)- redrosid tcudnoc (15)- lawardhtiw-yteixna (16)- ytirutammi-smelborp noitnetta (17)- noissergga laicos (18)- citohcysp (19)- srotom lanoitidda (20)- hcabnehcA (21)- kcorbledE (22)- noitazilanretxe (23)- noitazilanretni (24)- tsilkcehC roivaheB dlihC (25)- lladneK (26)- eriannoitseuQ roivaheB nerdlihC (27)- elacS gnitaR noisnemiD roivaheB (28)- kcolluB (29)- nosliW (30)- srednaS (31)- yelooG (32)- noslokciN (33)- tsilkcehC motpmyS cirtaideP (34)- yhpruM (35)- kenilleJ (36)- tsilkcehC melborP roivaheB desiveR &%05110RVRG051G% بهرهگیری از چک لیستهای رفتایر برای تشخیصاختلالهای رفتاری و عاطفی کودکان دارای مزایای چندی ازجمله صرفهجویی در زمان ارزیابی،روایی و پایایی مطلوب،تعیین شدت اختلال و آسانی طبقهبندی مشکلات است(هاریس1،تایر2و ویلکینسون3،1993).
ابزار به کار برده شده عبارت بود از: چک لیست تجدید نظر شده مشکلات رفتاری (CPBR) :اینچک لیست را کوای و پترسون(1987)برای درجه بندیمشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان پنج تا 18 ساله تهیهنموده،دارای شش خرده آزمون اختلال سلوک(22 گویه)،پرخاشگری اجتماعی(17 گویه)،مشکلات توجه-ناپختگی(16 گویه)،اضطراب-گوشهگیری(11 گویه)،رفتارروانپریشی(شش گویه)و حرکات اضافی(پنج گویه)بوده وروی هم،دربر گیرنده 89 گویه است.
آرنولد7،بارنبی8و اسملتزر98(1981)به کمک چرخشواریماکس چهار عامل(بیشفعالی،خجالتی،افسرده وضد اجتماعی)را برای کودکان کلاس اول دبستانهای عادی(1)- wahsniH (2)- nosirroM (3)- etraC (4)- teewsnroC (5)- detalosi-detavitomnu (6)- rehtegoT sloohcS dna seilimaF (7)- dlonrA (8)- yebenraB (9)- reztlemS &%05111RVRG051G% با بهرهگیری از چک لیست کوای و پترسون به دست آوردندکه ضریب همبستگی عامل اول با عامل بیش فعالی در مقیاسکانرز1و مقیاس دیویدز20/80و ضریب همبستگی عامل دومبا عامل خجالتی در مقیاس کانرز 0/80 بود."