خلاصه ماشینی:
"ممکن است یک پیوند شخصی و فردی بسیار قوی بین مشاور و یادگیرنده ایجاد شود که این امر میتواند بعضا به ضرر کارکنان و سازمان باشد.
الزامی است که مشاور دارای این ویژگیها باشد: مهارتهای خوب شنیداری توانایی استفاده از شکلهای مختلف پرسشها(تشریحی،تستی) توانایی کنار گذاردن قضاوتها و تعصبات فردی به طوری که یادگیرنده اجازه یابد از بین گزینههای مختلف دست به انتخاب بزند.
در آغاز هرجلسهء مشاوره و هرگاه یادگیرنده به سطح یکسانی رسید(نه از حیث عملکرد فعلی یا موفقیت بلکه از حیث درسهایی که دربارهء خودش و فرآیند آموخته)،این سوالات را بپرسید: چه اتفاقی رخ داده است؟ چرا؟ چه درسهایی از این تجربه آموخته شده است؟ مشاور و یادگیرنده مشترکا آن چیزی را شناسایی کنند که باید به منظور دستیابی به اهداف کشف شود."