چکیده:
مبتنی بر پیشگیری از سوی گروه همسال با همکاری پدران و مادران در مدرسه و خانواده ضروری است. لوب رابطه مثبت و معنیدار نشان داد.ارتباط بین رفتارهای مطلوب و معدل دانشآموز به سطح معنیداری نزدیک بود.نتیجهگیری:طراحی و اجرای مداخلات
خلاصه ماشینی:
"مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،سال چهاردهم،شماره 3،پاییز 7831،453-053 Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology,Vol. 14,No. 3,Fall 2008,350-354 مقاله علمی کوتاه نگرش و رفتارهای پرخطر دانشآموزان راهنمایی و دبیرستان تبریز در ارتباط با مواد مخدر دکتر حسین جباری بیرامی1،فریبا بخشیان2،دکتر رضاقلی وحیدی3،اصغر محمدپور اصل4 High Risk Behaviors and Attitudes of Secondary School Students in Tabriz toward Drugs of Abuse Short Scientific Article (1) Hossein Jabbari Beyrami (2) Fariba Bakhshian (3) Rezagholi Vahidi (4) Asghar Mohammadpour Asl چکیده هدف:این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشآموزان نوجوان تبریزی به مواد مخدر،رفتارهای پرخطر و افراد مورد تعامل آنها انجام شد.
(1)- Alouhaishi (2)- Bahr (3)- Hoffmann (4)- Xiaoyan (5)- Lyndal (6)- Gottfredson (7)- Wilson دادهها به کمک آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
در این بررسی 9/4%و در بررسی بحرینیان و همکاران(3831)7/1% دانشآموزان نسبت به اینکه کنجکاوی میتواند عاملی برای مصرف مواد باشد پاسخ منفی دادند.
21/7%دانشآموزان تبریزی تعارف مواد مخدر را به راحتی نمیتوانستند رد کنند که این رقم در بررسی بحرینیان و همکاران(3831)11/7% بود و 7/1%آنان علاقمند به امتحان مصرف مواد بودند.
همچنین وضعیت تحصیلی،گروه همسالان،نگرش والدین به مواد مخدر و نخستین تجربه مصرف مواد مهمترین پیشگوییکننده برای اعتیاد به الکل در جوانان گزارش شدهاند (لیندال و همکاران 7002).
با توجه به نگرش مثبت نزدیک به 01%دانشآموزان مورد بررسی نسبت به مواد مخدر،یافتههای به دست آمده در بررسیها در زمینه اثربخشی تغییر نگرش(جهانشاهی، 3831)،تأثیر بسیار زیاد فرد مورد تعامل(آموزگاران و همسالان)در زمینه پیشگیری از روی آوردن دانشآموزان به مصرف مواد مخدر(فروع الدین عدل،صدر السادات،بیگلریان و جوادی یگانه،3831)،پیشنهاد میشود در مدرسه این پژوهش طراحی و اجرا گردد."