چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی و هیات های ورزشی شهر اصفهان بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان اداره کل تربیت بدنی و هیات های ورزشی شهر اصفهان در سال 1389 بود. تعیین حجم نمونه به وسیله جدول کرجیس و مورگان (1970) 222 نفر بود، اما پرسشنامه های کامل شده و برگشتی 128عدد بود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری استفاده شد. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه 30 سوالی سلامت سازمانی محقق ساخته بود. به منظور تحلیل استنباطی داده های حاصله از ابزارهای اندازه گیری از روش های آماری ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی، و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد: r مشاهده شده در سطح 05/0 همبستگی مثبت و معناداری را بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی کارکنان اداراه کل تربیت بدنی و هیات های ورزشی شهر اصفهان نشان داد. همچنین، بین اجتماعی سازی دانش، درونی سازی دانش، برونی سازی دانش، و ترکیب سازی دانش با برخی از مولفه های سلامت سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (18/0r>).
The purpose of this research was surveying relative ratio of knowledge management on organizational health in Esfahan Physical Education offices and Physical mission.
The research method was descriptive - correlation and statistics community consists of all staffs of Isfahan physical education Offices and physical missions in 2010 (222 persons). The case mass specified by Morgan and Kerjeas Table (1970) is 140 persons، but the completed and returned questionnaires were 128. The method of random classification sampling was corresponding to statistics community. The measurement devices used by science management are questionnaires which are based on Nonaka and Takochi model
(1995) and organizational health 30 quiz questionnaire are based on Mailz model.
Currency of these questionnaires is confirmed by experts and that reliability of them after a pilot study were 0.85 and 0.88 in order.
According to comprehensive analysis of resulted data from measurement devices of statistics method، Regression index، correlation index، and variance analysis of several variable are used. The results show: the noticing “r” at p