خلاصه ماشینی:
"مثلا شما کی رستورانی را در نظر بگیرید یک آقائی که نماینده دانشجویان دانشکده الهیات است با خود فکر میکند برود فلان کافه غذا بخورد،نماینده دانشجویان ادبیات و نماینده دیگر دانشجویان همین طور و بدون اشنائی باهم در کنار یک میز نشستهاند بیآنکه خود بدانند در یک جا جمع میشوند و بعد میگویند ما باید یک روزی دور هم بنشینیم و اکنون بحث میکنیم این حساب نشده است چون این چند کار هریک برای خود استقلالی دارد ولی بعد از بوجود آمدن این اجتماع نتیجه بدست میآید اما اینطور نیست،آمدن این نماینده برای این نتیجهگیری و باهم بحث کردن نبوده بلکه به منظور دیگری بوده که تصادفا این جلسه پیش آمده است حالا،تصادف در یک حد معینی اگر باشد از نظر احتمال یک درصدی دارد که قابل قبول است ولی اگر همین عوامل تصادفی زیادتر شود مثلا اگر درصد پنج عامل باشد مثلا پنج نماینده از پنج دانشکده در سر میز معین اگرچه خیلی مستعد است و خیلی بندرت اتفاق میافتد ولی نمیشود نفی کرد که واقع نشود.
این اصل کلی باید مورد توجه شود که در عدل الهی و غیره آمده که از صدر اسلام درباره مسائل توحیدی دو جریان و به یک معنا سه جریان در کنار یکدیگر بوده است،جریان تنزیهیون یعنی گروهی که راه تنزیه میپیمودند و برای فرار از هر نوع قیاس گرفتن خدا با خلق خدا،بنوعی تعطیل معتقد بودند که این خود یک جریان جالب است،یعنی این دسته حساسیت پیدا کرده بودند به لیس کمثله شئی، سبحان ربک العزه عما یصفون،تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا،ما قدروا الله حق قدره که خداوند برتر است از هرگونه قیاس گرفتن با مخلوق و چون خدا برتر از قیاس و ووهم و گمان است."