خلاصه ماشینی:
"دکتر بهشتی در مورد گوشههایی از اقتصاد اسلامی از نظر خوانندگان عزیز گذشت،و این بخش از ایدئولوژی اسلامی(اقتصاد)بخشی است که کمتر روی آن کار شده و ابهامات زیادی را چه در ذهن جوانان و جویندگان اسلام،و چه در مراحل قانونگذاری و اجرا ایجاد کرده است و شاید بتوان گفت یکی از فوریترین و مبرمترین مسائل عقیدتی ما،روشن شدن دقیق خطوط اقتصادی در مکتب حیاتبخش اسلام است،و براستی که بفرموده امام«بهشتی یک امت بود برای ملت ما»زیرا این دریای مواج و این اقیانوس ژرف،از نوادر روزگار بود که در بیشتر زمینههای اسلام(مخصوصا مسائل مبتلایه به جامعه انقلابی از قبیل اقتصاد،تشکیل و تحزب،فلسفه،شناخت و...
خلاصه و جمع بندی مباحث: مالکیت،سرمایه و حل مسئله استثمار مالکیت در اسلام از دیدگاه آیت الله شهید دکتر بهشتی علاوه بر آنچه عرض شده که سوددهی سرمایه تولیدی و سوددهی سرمایه مستغلاتی توجیه منطقی دارد و مزارعه و مساقات نوعی،همان سرمایه گذاری تولیدی است،اجاره،گاهی همان سرمایه گذاری تولیدی است و گاهی مستغلاتی است یعنی شبیه آنها،و مضاربه هیچکدام آنها نیست مضاربه ترکیب کار تولیدی و کار خدماتی است و اینها هیچ اشکال اقتصادی ندارد،علاوه بر این در نظامی که در آن بیمه و بازنشستگی نباشد و حقوق ایام بیکاری نباشد،آیا خود اینها فرمولهای صحیحی برای چنین بیمههائی نیستند؟ما اصل را میگذاریم بر اینکه در جامعه مفتخور نداشته باشیم و هرکسی کار میکند و میخورد آدم افتاده و کسی که کاری از او برنمیآید را به حساب استثنائات میگذاریم.
81-علاج اساسی برای این کار این است که دولت و کل جامعه باید به هرکس که توان و نیرو و امادگی کار تولیدی یا خدماتی دارد سرمایه و ابزار کار بدهد تا بصورت فردی،گروهی(شرکتهای سهامی یا تعاونی)و نظایر اینها بکار اندازد علاوه بر این در موارد لازم در تعیین نرخها دخالت کند."