خلاصه ماشینی:
"محتوی فصل اول آنست که نویسنده میکوشد در شروع اثر یک مهمانی معرفت را ترتیب داده و در آن نه طبقه ممتاز بلکه همگان را از زن و مرد که فطرتا روح (به تصویر صفحه مراجعه شود) نجیب دارند دعوت به رابط میان تفکر و رسم کهن و نو،کند.
*در هر دو موردی که دانته به ابو علی سینا اشاره میکند موضوع اصلی عقل و مجموعه فعالیتها و اعمال روح انسان است که از طریق درک و دریافتهایش میکوشد به معرفت حقیقی دست یابد.
وی اطلاعات مهمی در مورد نسخه خطی ثر الفرقانی در کتابخانه ملی پاریس تحت عنوان حرکات و سکنات اجرام آسمانی بهدست آورده که دانته در قسمت دوم مهمانی از آن یاد کرده است.
در فصل دوم صفحه چهارده به نظرات ابو معشر بلخی در مورد انفجارات عطارد که موجب مرگ شاهان و جابهجایی و نقل و انتقالات مهاجرتهای ملتها میشود بحث شده است.
در فصل دوم صفحه چهارده دانته به نظر ابو علی سینا در نسبت عقل و کمال میپردازد و هشت وجه عقل را که نهایتا به عقل فعال میانجامد،توضیح میدهد.
در هر دو موردی که دانته به ابو علی سینا اشاره میکند موضوع اصلی عقل و مجموعه فعالیتها و اعمال روح انسان است که از طریق درک و دریافتهایش میکوشد به معرفت حقیقی دست یابد.
پایان رابرت گریو robert) (Grave به اثر عرفای اسلامی بر اسپانیای قرون وسطی رهآورد فرهنگی آنان بر اروپا این چنین میپردازد:تمام عرفا به اینکه تمرکز در مسئله عشق موجب جذبه میشود آگاهی داشتند و همچنین عرفای مسیحی جذبه را راه وصال به خداوند میدانستند و آنرا نقطهء کمال عروج مذهبی تلقی مینمودند."