چکیده:
عوامل متعدد درونسازمانی به عنوان ویژگیها و شرایط یک شرکت برای افزایش توان استراتژیک آن برای ورود به بازارهای جهانی وجود دارد که از میان آنها چهار عامل به عنوان عوامل درونسازمانی مؤثر بر توان استراتژیک صنعت خودرو برای ورود به بازارهای جهانی که در«الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی برای صنعت خودروی ایران»تأیید شده،اهمیت بیشتری دارد.هدف این تحقیق آن است که با مقایسه و بررسی وضع کنونی و وضع مطلوب به آسیبشناسی درونی شرکت و ارائهء راهکارهای کاربردی در ابعاد مختلف آن از جمله«فناوری و دانش فنی»، «تجربهء بینالمللی»،«توانایی کارکنان»و«سیستمهای اطلاعاتی»شرکت پرداخته شود.به عبارت دیگر،تحقیق حاضر سعی دارد تا عوامل درونسازمانی مؤثر را در ورود شرکت خودروسازی سایپا به بازارهای جهانی شناسایی کند و میزان تأثیرگذاری آن را اندازهگیری نماید.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به کمبود دانش تولید شده در کشور در این خصوص و تحقیقات ناکافی و لزوم توسعهء یک برنامهء جامع برای صادرات خودرو،تحقیقات این چنینی بسیار ضروری به نظر میرسد و نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به عنوان مبنای تصمیمات مدیریت و سیاستگذاریهای مرتبط در رابطه با شناسایی عوامل درونسازمانی شرکت و همچنین،در برنامهریزی برای توسعهء صنعتخودروی کشور،ارتقای سطح کمی و کیفی استانداردهای خودروسازان،برنامهریزی برای حفظ صنعتخودروی کشور از آسیب رقابت شدید جهانی و در مقابل،واردات خودرو و بهرهگیری از فرصتهای موجود در بازارهای منطقهای و جهانی و غیره استفاده گردد.
همچنین،با توجه به نتیجهء بهدست آمده(مطابق با جدول 2)،پاسخگویان غالبا بر این باور بودند که وضعیت موجود شرکتسایپا برای رسیدن به وضع مطلوب از جهت توانایی کارکنان برتواناستراتژیک شرکتسایپا برای ورود به بازارهای جهانی فاصلهء زیادی وجود دارد که این ادعا با استفاده از آزمون فرضیهءتی نمونههای مستقل نیز مورد تأیید قرار گرفته است (t:0/01) .
از نتایج دیگر تحقیق(مطابق با جدول شمارهء 6)این بود که پاسخگویان غالبا بر این باور بودند که وضعیت موجود شرکتسایپا برای رسیدن به وضع مطلوب عامل تجربه بینالمللی برتواناستراتژیک شرکتسایپا برای ورود به بازارهایجهانی فاصلهء چشمگیری دارد که این ادعا با استفاده از آزمون فرضیهتی نمونههای مستقل نیز مورد تأیید قرار گرفته است t:0/01 .
و سرانجام،از نتایج تحقیق(مطابق با جدول 8)این بود که پاسخگویان غالبا بر این باور بودند که وضعیت موجود شرکتسایپا برای رسیدن به وضع مطلوب عامل سیستمهای اطلاعاتی برتواناستراتژیک شرکتسایپا برای ورود به بازارهایجهانی فاصلهء زیادی دارد که این ادعا با استفاده از آزمون فرضیهءتی نمونههایمستقل نیز مورد تأیید قرار گرفته است t:0/01 ."