چکیده:
این پژوهش به منظور طراحی و تدوین استاندارهای مربوط به عملکرد معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری پایهریزی و اجرا شده است. با این هدف ابتدا براساس ادبیات تحقیق، مبانی نظری و فرمهای مشابه، فرم اولیهای شامل 90 گویه تهیه شد و روایی محتوایی و صوری آن با نظرخواهی از 25 نفر از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و گویههایی که مورد تایید بیش از 75 درصد آنان بود به عنوان گویههای مناسب انتخاب شد. ابزار تهیه شده روی نمونه 34 نفری از جامعه آماری (معلمان مراکز پیش دانشگاهی منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران) پیش آزمون شد و با حذف برخی از گویهها ضریب پایایی آن به میزان 88/0 به دست آمد.سپس، پرسشنامه نهایی 44 گویهای روی نمونه 117 عضوی، که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد که مجددا ضریب پایایی آن 97/0 محاسبه شد.تحلیل عاملی بیانگر این بود که ارزش ویژه سه عامل بزرگتر از یک (35/1) است که97/65 درصد کل واریانس متغیر اندازهگیری شده را تبیین میکند. نتیجه چرخش واریماکس، استانداردهای عملکرد معلمان را در سه عامل خلاصه کرد که با عناوین استانداردهای رفتاری و ارتباطی، استانداردهای مربوط به تواناییهای تخصصی و استانداردهای مربوط به فرایند تدریس و مشارکت اداری قابل نامگذاری است. از فرم اعتباریابی شده میتوان در راستای اهداف کاربردی چون نظارت و راهنمایی، ارزیابی عملکرد، آموزش و بهبود عملکرد معلمان، و همچنین اهداف علمی و پژوهشی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
استانداردهای عملکرد معلمان، اعتباریابی، فرایند یاددهی – یادگیری، آموزش و پرورش 1- مقدمه در صورتی که عملکرد معلم را در مدرسه، مجموعه «فعالیتهایی بدانیم که معلم در طی فرایند یاددهی – یادگیری برای رسیدن به اهداف تعیین شده انجام میدهد» (محمودی، 1383: 22)، این عملکرد در چگونگی شدن و تربیت دانشآموزان و در نتیجه عملکرد آنها به عنوان شهروندان واقعی تأثیر بسزایی دارد.
ناصری (1384) نیز در در تحقیق مشابهی با موضوع «تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی مقطع متوسطه شهر تهران و ارائه الگوی مناسب» به این نتیجه رسید که پنج عامل از نظر مدیران آموزشی مهمتر هستند که عبارت است از: رهبری و مدیریت منابع انسانی و مالی، مهارتهای ارتباطات بین فردی، رفتار اخلاقی در ارتباط با مؤسسات همکار و والدین، برنامهریزی تأمین نیروی انسانی در جهت تحقق اهداف و نظام هماهنگی و ارتباطات رسمی باجامعه والدین.
هر چند فرمهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد معلمان طراحی و در حال حاضر نیز در مطالعات ارزیابی مورد استفاده قرار میگیرد، طراحی مقیاسی که دربرگیرنده استانداردهای عملکردی که مستقیما مرتبط با فرایند یاددهی - یادگیری باشد و طی مراحل مختلف اعتباریابی شده باشد، اهمیت زیادی دارد.
همانطور که در جدول شماره(1) مشاهده میشود، ضریب آلفای محاسبه شده برای هر یک از عاملها در متغیر استانداردهای عملکرد معلمان عبارت است از: صلاحیتهای رفتاری و ارتباطی 94/0، مهارتها و صلاحیتهای تخصصی 93/0 و چگونگی فرایند کار 94/0.
در مرحله اجرای مقدماتی پرسشنامه طراحی شده در اختیار یک نمونة کوچک 34 عضوی از جامعه آماری (معلمان منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران) قرار گرفت و در این مرحله نیز برای افزایش پایایی ابزار مجددا تعدادی از گویهها حذف گردید.