چکیده:
فناوری اطلاعات و مدل های تعالی سازمانی بر بیشتر سازمان های ایرانی تاثیر گذاشته است و اگر چه در مورد هریک از این دو موضوع، تحقیقاتی به صورت گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است، اما تحقیقات تجربی معتبر اندکی در مورد ارتباط بین این دو، به ویژه تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت فراگیر و یا مدل های تعالی سازمانی (به عنوان مدل های تکامل یافته مدیریت کیفیت فراگیر) وجود دارد. این تحقیق، تاثیر به کارگیری فناوری اطلاعات در تعالی سازمان و سیستم مدیریت کیفیت آن در شرکت های برتر تولیدی در ایران را، بر پایه مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ، مورد بررسی قرار می دهد. براساس نتایج حاصله مشخص گردید که اندازه سازمان بر عمق پیاده سازی سیستم های فناوری اطلاعات و مدل تعالی سازمانی موثر است. همچنین سازمان های ایرانی که به صورت گسترده تری از فناوری اطلاعات بهره برده بودند در به کارگیری بهتر مدل تعالی سازمانی و دستیابی به امتیازات بالاتر در این مدل موفقیت بیشتری داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات،دانشکده فنی و مهندسی دانشگاهتربیت مدرس،تهران،ایران دریافت:85/6/13 پذیرش:87/8/21 کیده {IBفناوری اطلاعات1و مدلهای تعالی سازمانی2بر بیشتر سازمانهای ایرانی تأثیر گذاشته است و اگرچه در مورد هریک از این دو موضوع،تحقیقاتی به صورت گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است،اما تحقیقات تجربی معتبر اندکی در مورد ارتباط بین این دو،به ویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریتکیفیت فراگیر3و یا مدلهای تعالی سازمانی(به عنوان مدلهای تکاملیافته مدیریت کیفیت فراگیر)وجود دارد.
با توجه به تعاریف بالا،مفهوم ارتباطهای برقرار شده در چارچوب ارتباط فناوریاطلاعات و مدل تعالی سازمانی که فرضیههای تحقیق نیز میباشند به شرح زیر است: *از آنجا که به کارگیری فناوری اطلاعات تحت تأثیر متغیرهای مختلفی مانند اندازۀسازمان و نوع فرآیند تولیدی است[23،صص 59-71]،در این تحقیق ویژگیهای سازمانشامل اندازۀ شرکت،اهمیت کیفیت در رقابتپذیری،نوع فرآیند تولیدی(کارگاهی،خط تولید،تولید مستمر،سلولی یا ثابت)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج نشان میدهد که اندازۀ سازمان که از طریق شاخصهای حجم فروش و تعداد کارکنانمورد تحلیل قرار گرفته است با میزان به کارگیری فناوری اطلاعات ارتباط دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به پایین بودن همبستگی میان شاخصهای عملکرد عملیاتی و عملکرد کیفی وموفقیت سازمان در به کارگیری مدل تعالی سازمانی و کمتر بودن میانگین این دو شاخصبرای شرکتهای"میانه راه"به نسبت شرکتهای"آغاز راه"،میتوان نتیجه گرفت که بررغم عملکرد مالی شرکتهای برتر در پیادهسازی مدل تعالی سازمانی،بهتر از سایرشرکتهاست اما از نظر مدیران سازمانها میزان رقابتپذیری در عملکرد عملیاتی،عملکردکیفی در این شرکتها در مقایسه با سطح بینالمللی پایین است.
sisylana level-mrif A:noitcudorp fo [7] evisule ehT:ygolonhcet noitamrofni dna ytivitcudorP,."