چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻓﺮزﻧﺪان دارای ﭘﺪر ﺟﺎﻧﺒﺎزو ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز ﺑﻮد. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻠﯽ- ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﻪآﻣﺎری 0262 ﻧﻔﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶآﻣﻮزاندﺧﺘﺮ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﺎز در ﺳﺎلﻫﺎی اول ﺗﺎ ﺳﻮم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺷﺎﻫﺪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 9831 و1659 داﻧﺶآﻣﻮز دﺧﺘﺮ از ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز در دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﻋﺎدی ﺑﻮد. ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮیﺧﻮﺷﻪای ﺗﺼﺎدﻓﯽ 001 ﻧﻔﺮ از دﺧﺘﺮان دارای ﭘﺪر ﺟﺎﻧﺒﺎز و ﺑﺮای ﻫﻤﺘﺎﺳﺎزی ﺑﺎ آنﻫﺎ ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ001 ﻧﻔﺮ از دﺧﺘﺮان دارای ﭘﺪر ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎی ارزشﻫﺎی آﻟﭙﻮرت ، ورﻧﻮن و ﻟﯿﻨﺪزی)0691(، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﻮرﯾﺲ )1002( و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻌﯿﺖﺷﻨﺎﺧﺘﯽ درﻣﻮردﺷﺎن اﺟﺮا ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ ﻣﺮﺟﺢ در ﻓﺮزﻧﺪان ﺟﺎﻧﺒﺎز ارزشﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ وو در ﻓﺮزﻧﺪان ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز ارزشﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ. درﺻﺪ ﺟﺎﻧﺒﺎزی ﭘﺪر در ﻣﺆﻟﻔﻪ ارزشﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و درﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎدار داﺷﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺳﻄﻮح ﭘﺎﯾﯿﻦﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در اﺑﻌﺎد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻓﺮزﻧﺪان ﺟﺎﻧﺒﺎزان ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﺎﺷﯽ از ﻣﺸﮑﻼتﺟﺎﻧﺒﺎزی در ﭘﺪر ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت روانﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﻪﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﺎز ﺑﻪوﯾﮋه ﻓﺮزﻧﺪان آنﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮی در ﺗﺤﮑﯿﻢ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻓﺮزﻧﺪان ﺟﺎﻧﺒﺎزان داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 4 )42(، زﻣﺴﺘﺎن 1931، 24-52 24-52 ,3102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 4(24), winter ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻓﺮزﻧﺪان دارای ﭘﺪر ﺟﺎﻧﺒﺎز و ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز 3 زﻫﺮا ﻓﺨﺮی1*، ﻋﺼﻤﺖ داﻧﺶ2، ﺷﻬﺮﯾﺎر ﺷﻬﯿﺪی2 و ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ ﺳﻠﯿﻤﯽﻧﯿﺎ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 02/7/09؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 51/6/19؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 01/11/19 1*.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﻧﺠﺎم ﭼﻨﯿﻦ ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزﯾﺎﺑﯽ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻓﺮزﻧﺪان ﺟﺎﻧﺒﺎزان از اوﻟﻮﯾﺖ و ﺿﺮورت ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﻮﺟﻮان ﺟﺎﻧﺒﺎزان ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟ روش روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻠﯽ- ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای و ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دارای ﭘﺪر ﺟﺎﻧﺒﺎز و ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در ﮐﻼسﻫﺎی اول، دوم و ﺳﻮم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺷﺎﻫﺪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 9831 ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 0262 و ﻫﻤﺘﺎﯾﺎن آنﻫﺎ در ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎی ﻏﯿﺮﺟﺎﻧﺒﺎز ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 1659 ﺑﻮد.
در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻔﺎوت دو ﮔﺮوه، در ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد؛ ازﻃﺮﻓﯽ ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﻮﺟﻮان ﭘﺪران ﺟﺎﻧﺒﺎز در اﯾﺠﺎد راﺑﻄﻪ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎ ﭘﺪر و ﺧﺎرج از ﮐﻨﺘﺮل داﻧﺴﺘﻦ اﯾﻦ رواﺑﻂ، ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺮای ﺗﻼش ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ دور از رواﺑﻂ ﭘﺮﺗﻨﺶ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﻣﯽﺷﻮد؛ ﺑﻪﻃﻮریﮐﻪ آنﻫﺎ در ﺑﻌﺪ ﺑﺎورﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺧﻮد را ﺑﺮای اﯾﺠﺎد رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان، ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮ ﺑﺪاﻧﻨﺪ و ﺗﻼش ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪن ﺑﻪاﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻪﺧﺮج دﻫﻨﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در زﻣﯿﻨﻪ ارﺗﺒﺎط ﻧﻈﺎم ارزشﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی، ﻣﯽﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ را ﻫﻤﺴﻮ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺟﺎن ﺑﺰرﮔﯽ و ﻫﻤﮑﺎران )5831( ؛ ﻓﺮام و ﻫﻤﮑﺎران )6002(؛ واﻧﻠﯿﻮوان )4002(؛ وات )6002(؛ وﯾﺰﮔﺮام و ﺑﯿﮕﻠﺮ )6002( داﻧﺴﺖ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ اﯾﻦ ﺳﺎزهﻫﺎ دارای رواﺑﻂ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮﻧﺪ 43 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 4 )42(/ زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ و ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﻓﺮزﻧﺪان..."