خلاصه ماشینی:
"«ورود موجودات فراطبیعی نظیر خدایان،فرشتگان دیوان و پریان را در اشعار و دیگر آثار تخیلی،ادبیات شگفتانگیز مینامند»نقل قول از پیرآلبویی(همان) اسطوره،درونمایه،نماد و بنمایه ریمون ترومن Raymond Trousson رد 1965 در کتابش تحتعنوان ادبیات تطبیقی در ارتباط با بررسی مضامین و روششناسی آن(تروسن 1965)به دو واژهء بنمایه یا نقشمایه (motif) و مضمون یا درونمایه (the?me) اشاره میکند و میگوید دشمنی دو برادر در آثار ادبی بنمایه است،در حالیکه دشمنی هابیل و قابیل مضمون به حساب میآید،چرا که دشمنی هابیل و قابیل برگرفته از یک روایت مذهبی و قدیمی است و دشمنی دو برادر فقط خاص یک روایت نیست،بلکه در روایات بیشمار و در زندگی واقعی نیز ما شاهد این نوع خصومتیم.
زیرا که یکی نشانگر چهرهای از بشریت تاریخ بشریت و پیشرفت آن است و دیگری نمایشگر اودیپ به عنوان قهرمان فردپرستی است،در حقیقت چنانچه چهرهای اسطورهای در متنی ادبی ظاهر شود،برای اینکه ماهیت اسطورهاش ماندگار بماند،باید همان عمل قهرمانانهء خاص،ماهیت خود را در زمان و عصری دیگر به نمایش بگذارد،در غیر این صورت تنها اشاره به نام قهرمان اسطورهای در چهارچوبی غیر از نماد واقعی خود،برای جلوهگر نمودن یک اسطوره کافی نیست»(آلبویی 12).
به نظر پیر برونل،بهترین روش در نقد اسطورهای به ویژه مقایسهء یک اسطوره در آثار متفاوت،این است که در پی مقایسهای همزمان باشیم تا مقایسهای در زمانی:مثلا یافتن ریشههای اسطورهء الکترا (Electre) که بسیاری از نویسندگان حتی در قرن 20 به آن پرداختهاند،تقریبا غیرممکن است،چرا که قبل از اشعار هومر هیچ سند نوشتاری وجود ندارد که حاکی از داستان الکتر باشد در صورتیکه بیشک این اسطوره قبل از هومر نیز در متون شفاهی وجود داشته است.
Myhes et mythologies dans la litte?rature francaise,Armand Collin, Paris."