چکیده:
در عصر دانائیمحوری، ایجاد سازمان یادگیرنده به عنوان طرحی مؤثر در کسب مزیت رقابتی پایدار، رویکرد نوینی است که در منابع مدیریتی به فراوانی از آن یاد میگردد. در این سازمان به دو عنصر بسیار تأثیرگذار در تعالی آن یعنی انسان و دانش اهمیت بیشتری داده میشود. بر این اساس مهمترین رویداد، بروز فرآیند یادگیری سازمانی است. فرایندی که دانش افراد، توسعه آنان و سازمان را جهتدهی مینماید و سازمان را به سیستمی بالنده و پویا تبدیل میسازد. در این میان شناخت ابزارهای سنجش وضعیت یادگیری سازمانی و آگاهی از میزان یادگیرنده بودن سازمان، ضرورت مییابند تا بکار گرفته شوند. پیامد این اقدام، تدابیر لازم برای ایجاد یا توسعه یادگیری سازمانی خواهد بود. در پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سازمان یادگیرنده، از پرسشنامه آرمسترانگ و فالی برای اندازهگیری فرایند یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل استفاده شده است. فرضیهها در انطباق با چهار مؤلفه اساسی پرسشنامه طراحی شدهاند. تحلیل آماری فرضیهها مبتنی بر آزمونهای استنباطی کایدو یکبعدی، دوجملهای و فریدمن نشان میدهند که این دانشگاه روند تبدیل به سازمان یادگیرنده را آغاز نموده است اما در بعد تبدیل یادگیری به عمل با موانعی قابل ملاحظه روبرو بوده است. بخش عمده پیشنهادها، ارائه راهکارهایی برای تبدیل آموختهها به عمل یعنی کاربرد دادن به یادگیری بوده است.
خلاصه ماشینی:
"دانشگاه میتواند اطلاعات بیرونی را با بکارگیری بعضی از شیوههای ذیل کسب نماید؛ ( ترازیابی سازمانهای دیگر ( حضور در کنفرانس ( استخدام مشاورها ( مطالعهی روزنامهها، مجلات و اخبار و اطلاعات الکترونیکی ( تماشای تلویزیون، ویدئو و فیلم ( پیگیری روندهای اقتصادی، اجتماعی و فناوری ( گردآوری اطلاعات از مشتریان، عرضهکنندگان و سایر منابع ( استخدام کارکنان جدید ( همکاری با سایر سازمانها، ایجاد همپیمانیها، و تشکیل سرمایهگذاریهای مشترک ترازیابی برای دانشگاه در زمینههای زیر مفید است: ( تعیین و اصلاح استراتژی ( بهبود مستمر فرایندهای کاری و نظامهای کسب و کار ( هدفگذاری ( حل مسائل ( آموزش و غنیسازی ایدهها ( مقایسه و ارزیابی عملکرد بازار ( عمل کردن به عنوان کاتالیزور تغییر پ) استراتژیهای تقویت خلاقیت و نوآوری ـ تشویق مستمر کارکنان به ایدهزایی و ارائه پیشنهادها ـ تخصیص امتیاز به کارکنان خلاق و نوآور در ارزیابی عملکرد ـ تخصیص امکانات و منابع مالی و فیزیکی به کارکنان خلاق و نوآور ـ معرفی کارکنان خلاق و نوآور در رسانههای جمعی محلی، استانی و ملی ـ ارتقاء مقام و منزلت اجتماعی کارکنان خلاق و نوآور ـ راهاندازی اتاق فکر و سوق دادن کارکنان به استفاده از آن ـ ایجاد واحد خلاقیت و نوآوری از آنجایی که سازوکار بکارگیری یادگیری در محیط کار و به عبارتی عملیسازی آموختهها در وضعیت نامطلوبی ارزیابی شده است، استنباط حاصل از بررسی مقیاسهای سهگانه آن تحت عناوین یادگیری کاربردی ـ متناسب، یادگیری کاربردی ـ اثربخشی و یادگیری کاربردی ـ حمایت سرپرست مستقیم و بازخور همراه با گزینههای مربوطه دستیابی به انتخاب سه عامل مرکز یادگیری، انگیزش و فناوری است که در ساختار الگوی پیشنهادی قرار گرفته شدهاند و در ادامه به تشریح نقش آنها در تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به شکلی اثربخش به سازمان یادگیرنده پرداخته میشود."