چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خانواده در بروزنا هنجاریهای رفتاری دانشآموزان سال اول تا سوم متوسطه شهرمراغه در سال تحصیلی 89- 88 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر شهرستان مراغه که بالغ بر 6354 نفر می باشد که از این تعداد 340 نفر با استفاده ازفرمول کوکران و نمونهگیری طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و برای جمعآوری دادهها از آزمون محققساخته استفاده گردیده است و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس ضریب همبستگی پیرسون و همچنین از آزمون تی استفاده شده است. متغییر وابسته یا ملاک در این پژوهش ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان می باشد و همچنین متغییرهای مستقل یا پیشبین در این پژوهش عبارتند از: وضعیت اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین، بعد خانواده، میزان استواری خانواده، اختلافات خانوادگی، میزان تنبیه والدین، وضع اشتغال والدین، بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش بین میزان ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان و متغییرهای وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات والدین، میزان تنبیه والدین، اختلافات خانوادگی، میزان استواری خانواده رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین بعد خانواده و وضع اشتغال والدین با میزان ناهنجاریهای رفتاری دانش-آموزان رابطه معناداری دیده نشده است.
The present study conducted to examine the role of family in originating of anomie behavior of first to third grade of high school student of Maragheh in 88-89 educational year.
The statistical society of this study is all the students (girls and boys) of Maragheh (6354) among which 340 students was selected as a sample of this study. The data was collected using contrived test of the researcher and the data were analyzed using ANOVA, Pearson correlation coefficient and T test. The dependent variable of this study is anomie behavior of students and the independent variables are:
Family’s economy, educational level of parents, family problems, family punishment, and occupation of parents. The results show that there is a meaningful relationship between anomie behavior of students and family's economy, educational level of parents, family punishment, family problems.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(1): خلاصه آزمون آنالیز واریانس در مورد فرضیه اول منبع تغییرات مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات F سطح معنیداری نتیجه آزمون بینگروهی درونگروهی کل 3/901 5/48263 8/49146 2 337 339 6/450 2/143 15/3 044/0 معنیدار فرضیه دوم: بین سطح تحصیلات والدین و میزان ناهنجاری دانشآموزان تفاوت وجود دارد.
بنابراین نتایج حاصل از تحلیل فرضیهها نشان میدهد که بین وضعیت اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین، میزان تنبیه والدین، و اختلافات خانوادگی و میزان استواری خانوادهها با میزان ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد و فقط بین بعد خانواده و همچنین وضع اشتغال والدین با میزان ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان رابطه معناداری دیده نشده است، علت آن هم به نظر میرسد که بر اساس نظریه پیوند اجتماعی هرشی دانشآموزانی که شغل والدین آنها مورد پسند نیست و یا بیکار هستند آنها برای دستیابی به اهداف و کسب منزلت و حسن شهرت وقت و انرژی خود را صرف میکنند و به فعالیتهای زندگی روزمره معتقدند و از کجرفتاری پرهیز میکنند تا موقعیتهایی به دست آورند و مانند پدرانشان نباشند و همچنین در مورد رابطه بعد خانواده و میزان ناهنجاریهای رفتاری که این فرضیه بر مبنای نظریه یادگیری اجتماعی مطرح شده بود اما معنادارنبودن رابطه بین این دو متغیر این دلیل را به ذهن متبادر میکندکه با افزایش تعداد فرزندان درخانواده فرصت زیادی برای انواع بازیها از بازیهای سنتی و ورزشی گرفته تا بازیهای کامپیوتری که اخیرا بسیار شایع شده بود مشارکت در این فعالیتها فرصت انجام و یادگیری بسیاری از رفتارهای نا بهنجار را از نوجوانان میگیرد."