خلاصه ماشینی:
"این است راز آنکه باید ملتها علم تاریخ را بیاموزند و حیات جمعی و جامعه خود را محک بزنند،حیات اجتماعی ملتها را مورد ملاحظه قرار داده و از سرگذشت گذشتگان «عبرتها»آموزند.
به این ترتیب مورخان و جهانگردان مسلمان،سیر آفاق را در پیش میگیرند و با مشاهده و معاینه و مطالعه وقایع،فرهنگها و تمدنها را غور میکنند و اندر احوال خلایق و آداب و معاشرت آنها،سیر مینمایند تا کیفیت خلقت،کشف قوانین و راز فرهنگها را به دست آورند و از جامعه و احوال معیشت خلق الله عبرت بگیرند و تجربت آموزند و فرموده صحیفه«هدایت»را به کار بندند که: «قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدء الخلق» عنکبوت02/ به نظر شما آیا جوامع از نظر قرآن،طبق قوانین خاصی به حیات خود ادامه میدهند؟این قوانین چه هستند؟ به نظر قرآن طبیعت و جامعه دارای قوانین و به تعبیر قرآن کریم«سنن»میباشند.
آیا قرآن به جامعهای آرمانی نظر دارد و اگر چنین است آرمانشهر قرآنچه ویژگیهایی دارد؟ میتوان تصویر«شهر نمونه»را در آیات قرآنی و از آیه 41 سورهء سبا استفاده کرد: «لقد کان لسباء فی مسکنهم آیة جنتان عن یمین و شمال کلوا من رزق ربکم و اشکرو له، بلدة طیبة و رب غفور».
اگر در اندیشهء متفکران مسلمان،طرح جامعه آرمانی بهطور اتوپیاپی و ایدهآلیستی و غیرواقعی مطرح شده است و امثال افلاطون و فارابی از«مدینه فاضله»و ویژگیهای آن سخن گفتهاند که تحقق آنها در روی زمین ممکن نبوده است و خود نیز به آن اعتراف دارند،قرآن کریم از وجود جامعهای سالم و نمونه سخن میگوید که واقعی بوده و یک نمونه،تمدنهای بارز عصر قدیم است."