چکیده:
روایاتی که فضیلت زیارت امام حسین( را بیان داشتهاند، هرچند در بیان ثواب با هم متفاوتاند، اما در یک نقطه اشتراک دارند و آن، این که آن را برتر از حج و یا عمره دانستهاند، و برخی از آنها ثواب چندین حج را برای زیارت امام حسین( برشمردهاند. در این نوشتار، پس از بیان برخی از این روایات، به چرایی این برتری پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
برخی از این احادیث، ثواب زیارت آن امام را برابر با ثواب حج و عمرۀ پس از انجام دادن حج واجب میدانند و برخی، آن را برابر با حج میدانند، برای کسی که نتوانسته حج بگزارد؛ ولی شماری از روایات، فضیلت زیارت امام حسین( را بیشتر از حج گزاردن، بلکه فضیلت آن را برابر با یکهزار حج، مطرح کردهاند؛ روایاتی مانند: عن أبی عبد الله [الصادق](: زیارة قبر الحسین( حجة، و من بعد الحجة حجة و عمرة بعد حجة الإسلام؛ 1 زیارت قبر حسین(، [ برابر با ] یک حج است و [بلکه برابر با] حج و عمرهای است که پس از حجةالإسلام، به جا آورده میشود.
عن أبی عبد الله [الصادق] (: زیارة قبر الحسین( تعدل عشرین حجة و أفضل، و من عشرین عمرة و حجة؛ 5 زیارت قبر حسین(، برابر با بیست حج و برتر از آن است، و نیز [برتر از] بیست عمره و بیست حج است.
این گونه ارزشگذاری در روایات اهل بیت(، به زیارت امام حسین( اختصاص ندارد، بلکه موارد متعددی یافت میشود که عملی یکهزار برابر حج، بلکه بیشتر از آن ارزیابی شده است؛ مانند: برآوردن حاجت مؤمن، که برتر از یکهزار حج پذیرفته، شمرده شده 1 و یا باز گرداندن مال حرام، که معادل هفتاد هزار حج پذیرفته است.
محمد بن ابی نصر بزنطی میگوید که در نوشتهای از امام رضا( خواندم: أبلغ شیعتی أن زیارتی تعدل عند الله ـ عز و جل ـ ألف حجة وألف عمرة متقبلة کلها؛ به شیعیان من برسان که زیارت من نزد خدا، برابر با یکهزار حج و عمره پذیرفته است.