چکیده:
هدف:مطالعه حاضر،با هدف بررسی میزان شیوع اختلال خواندن در دانشآموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد انجام شد.روش:این پژوهش از نوع توصیفی-همهگیرشناسی است.004 نفر دانشآموز دختر و پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و آزمون تشخیصی سطح خواندن برای آنها اجرا شد.دادههای این پژوهش از طریق روشهای آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل شدند.یافتهها:این پژوهش نشان داد که بهطور کلی 01/5 درصد از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدای و 7/3 درصد دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدای دچار اختلال خواندن هستند.در ضمن 8/4 درصد از دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی و 4/3 درصد دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی دبستانهای شهرکرد از اختلال در خواندن رنج میبرند.همچنین مشخص شد که هرچند بین فراوانی اختلال خواندن در دانشآموزان پسر و دختر تفاوت معنادار وجود دارد،ولی تفاوت دانشآموزان پایه سوم و چهارم معنادار نیست.نتیجهگیری:شیوع اختلال خواندن در میان دانشآموزان پایه سوم و چهارم دبستانهای شهرکرد نسبتا بالاست و اختلال در دانشآموزان پسر بیشاز دانشآموزان دختر است ولی تفاوت معناداری بین فراوانی اختلال خواندن در میان دانشآموزان پایه سوم و چهارم وجود ندارد.
Objective: This research studies prevalence of reading disorder in third and fourth grade primary school students in Shahrekord (Iran).
Method: In this cross-sectional study، 400 students were selected by cluster sampling. Reading level diagnostic scale was administered to the subjects and data analysis was carried out using descriptive statistic methods، and chisquare test.
Results: results indicated that 10.5 and 8.4 percent of male، and 7.3 and 4.3 percent of female in grade four and three، suffered from reading disorder respectively. Difference between prevalence of reading disorder between female and male students was significant (p<0.05)، and no significant difference was observed between prevalence of reading disorder between the two grades (p>0.05).
Conclusion: The prevalence of reading disorder is high among primary school students in this city، and the bigger rate in males requires to be scrutinized.
خلاصه ماشینی:
ابزار در این پژوهش از آزمون تشخیص سطح خواندن برای تشخیص اختلال خواندن استفاده شده است که عزیزیان و عابدی(2831)آن را برپایه مجموعه تشخیصی خواندن وودکاک4 (wdrb) در جامعه دانشآموزان شهر اصفهان هنجاریابی کردهاند.
جدول 1-توزیع فراوانی و درصد گروهها برحسب جنسیت و پایه تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش برای تشخیص اختلال خواندن از خردهآزمون روخوانی متن از حیطه صحت خواندن استفاده شد.
یافتهها یافتههای این پژوهش نشان داد که بهطورکلی 01/5 درصد از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و 7/3 درصد دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دچار اختلال خواندن هستند.
جدول 2-فراوانی و درصد شیوع اختلال خواندن به تفکیک پایه تحصیلی و جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 نتایج آزمون خی دو برای مقایسه فراوانی اختلال خواندن در میان دانشآموزان پسر و دختر را نشان میدهد.
جدول 4-مقایسه فراوانی اختلال خواندن در دو پایه تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان دادند که در پایه سوم و چهارم ابتدایی در شهرکرد بهترتیب 4/3 و 7/3 درصد از دانشآموزان دختر و 8/4 و 01/5 درصد از دانشآموزان پسر،دارای اختلال خواندن هستند و بخشی از این یافتهها همسو با یافتههای رحیمیان و صادقی(3831)است که در پایه سوم ابتدایی 9/5 درصد دانشآموزان پسر و 4/4 درصد دانشآموزان دختر دارای اختلال خواندن گزارش شدهاند.
ولی نرخ شیوع اختلال خواندن در پایه چهارم 8/2 درصد در پسران و 3/5 درصد در دختران گزارش شده است که این نرخ در مورد دانشآموزان دختر تقریبا یک دوم میزان بهدست آمده در پژوهش حاضر است.