چکیده:
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دوره آموزش حین خدمت فراگیر بر نگرش آموزگاران مدارس عادی نسبت به آموزش فراگیر دانشآموزان آسیبدیدهء شنوایی است.روش:روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 05 نفر(52 نفر آزمایش و 52 نفر گواه)از آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیبدیدهء شنوایی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی بدون انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه مورد مطالعه قرار گرفتند.در فرایند طرح،گروه آزمایشی تحت آموزش حین خدمت فراگیر قرار گرفت و گروه گوه هیچ مداخلهای دریافت نکرد.یافتهها:تحلیل کوواریانس نشان داد که نگرش کلی گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بهطور چشمگیری تغییر کرده و مثبتتر شده است(/10.> p ؛به دیگر سخن، برگزاری دورهء آموزشی حین خدمت سبب مثبتتر شدن کل نگرش آموزگاران شده است.همچنین تحلیل یافتهها نشان دادن که نگرش گروه آزمایشی در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی،احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی و نتایج حاصل از فراگیرسازی نسبت به گروه گواه بهطور چشمگیری مثبتتر شده و در حیطه جو یادگیری در کلاس و مدرسه فراگیر تفاوت قابل توجهی نداشته است (/10.> p .نتیجهگیری:برگزاری دورهء آموزشی حین خدمت فراگیر احتمالا میتواند نگرش کلی و نگرش در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی، احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی و نتایج حاصل از فراگیرسازی آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیبدیدهء شنوایی را نسبت به فراگیرسازی مدارس برای این دانشآموزان مثبتتر کند.اما در حیطهء نگرش به جو یادگیری در کلاس و مدرسهء فراگیر،تغییری ایجاد نمیکند.
Objective: The purpose this research was to investigate the effectiveness of inclusive in service training on the regular primary teacher’s attitude toward inclusive education of students with hearing impairment.
Methods: The method of this research was quasi-experimental، including 50 sample people (25 experimental، 25 control group). They were selected randomly without replacement. During the study، the experimental group was exposed to the inclusive in-service training and control group did not any service.
Results: Covariance analysis showed that experimental group’s attitude became more positive towards control group (P<0/01). Furthermore، the analysis of results manifested that experimental group’s attitude became more positive at domains of philosophy of inclusive education، feeling of competence، security supports، relationship of normal and students with hearing impairment، and expected outcome of inclusive education، but did not show any significant difference in classroom learning climate (P>0/05).
Conclusion: Holding inclusive in-service training can change some related attitudinal aspects.
خلاصه ماشینی:
همچنین تحلیل یافتهها نشان دادن که نگرش گروه آزمایشی در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی،احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی و نتایج حاصل از فراگیرسازی نسبت به گروه گواه بهطور چشمگیری مثبتتر شده و در حیطه جو یادگیری در کلاس و مدرسه فراگیر تفاوت قابل توجهی نداشته است (/10.
جدول 3-نتایج تحلیل کوواریانس اثربخشی دورهء آموزشی حین خدمت فراگیر بر نگرش آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیبدیدهء شنوایی در پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که مندرجات جدول 3 نشان میدهد تفاوت مشاده شده در بین میانگین نمرهء تعدیلیافته نگرش کلی و نگرش در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی،احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی در کلاس و مدرسه عادی و نتایج حاصل از فراگیرسازی در گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ آماری،معنادار است(به ترتیب 72/30،61/57، 21/62،02/21،31/96،71/70- F در سطح /10.
). یعنی دورهء آموزشی حین خدمت فراگیر سبب مثبتتر شدن نگرش کلی و نگرش در حیطههای باور به فلسفه فراگیرسازی،احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی در کلاس و مدرسه عادی و نتایج حاصل از فراگیرسازی آموزگاران پذیرای دانشآموزان آسیبدیدهء شنوایی شده که میزان این تأثیر به ترتیب /73.
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای دورهء آموزشی حین خدمت فراگیر سبب شده نگرش کلی آموزگاران گروه آزمایش و همچنین نگرش آنان در پنج حیطه(باور به فلسفه فراگیرسازی،احساس شایستگی خود،تأمین پشتیبانیهای لازم،روابط دانشآموزان عادی و آسیبدیدهء شنوایی در کلاس و مدرسه عادی و نتایج حاصل از فراگیرسازی)از حیطههای ششگانه از سطح مثبت به سطح بسیار مثبت ارتقا یابد.