چکیده:
هدف:هدف پژوهش حاضر،مقایسهء هوش هیجانی و سبک دلبستگی کودکان دارای لکنت و بدون لکنت در مدارس راهنمایی پسرانهء شهر اردبیل بوده است.روش:برای دستیابی به این هدف از بین مدارس راهنمایی پسرانهء شهر اردبیل در سال تحصیلی 78-68 تعداد 41 مدرسه(0073 دانشآموز)به صورت تصادفی انتخاب و پس از شناسایی دانشآموزان دارای لکنت(05- n ،تعداد 03 دانشآموز دارای لکنت با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ سن،جنس و تحصیلات با 03 نفر دانشآموز بدون لکنت همتاسازی شدند.سپس پرسشنامههای هوش هیجانی شوت و پرسشنامه پیوند با والدین پارکر و همکاران را تکمیل کردند؛همچنین روش پژوهش حاضر،تحلیلی از نوع مقطعی-مقایسهای بوده و در تحلیل دادهها از آزمون t استفاده شده است.یافتهها:نتایج پژوهش حاضر،نشان داد که شیوع لکنت در مدارس راهنمایی پسرانهء شهر اردبیل برابر با 1/53 درصد میباشد و همچنین بین دانشآموزان دارای لکنت و بدون لکنت،در شش مؤلفهء هوش هیجانی(ارزیابی هیجانات خود،ارزیابی هیجانات دیگران،ابراز هیجانی،تنظیم هیجانی، سودمندی هیجانات و حل مسئله و تنظیم هیجانی دیگران)و سبک دلبستگی،تفاوت وجود دارد.نتیجهگیری:نتیجهء کلی این پژوهش نشان میدهد که شیوع لکنت در جامعهء مورد پژوهش حدود /53.درصد بالاتر از میانگین کل کشور است و در کنار دیگر علل لکنت،میتوان متغیرهای هوش هیجانی و سبک دلبستگی را نیز به عوامل لکنت اضافه کرد.
خلاصه ماشینی:
روش:برای دستیابی به این هدف از بین مدارس راهنمایی پسرانهء شهر اردبیل در سال تحصیلی 78-68 تعداد 41 مدرسه(0073 دانشآموز)به صورت تصادفی انتخاب و پس از شناسایی دانشآموزان دارای لکنت(05- n ،تعداد 03 دانشآموز دارای لکنت با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ سن،جنس و تحصیلات با 03 نفر دانشآموز بدون لکنت همتاسازی شدند.
یافتهها:نتایج پژوهش حاضر،نشان داد که شیوع لکنت در مدارس راهنمایی پسرانهء شهر اردبیل برابر با 1/53 درصد میباشد و همچنین بین دانشآموزان دارای لکنت و بدون لکنت،در شش مؤلفهء هوش هیجانی(ارزیابی هیجانات خود،ارزیابی هیجانات دیگران،ابراز هیجانی،تنظیم هیجانی، سودمندی هیجانات و حل مسئله و تنظیم هیجانی دیگران)و سبک دلبستگی،تفاوت وجود دارد.
هرن،پاکمن،اونسلو و کواین (8002)به این نتیجه رسیدند که فقدان آگاهی معلمان،والدین و همسالان در مورد لکنت،در به وجود آوردن هیجانات منفی و عدم تنظیم هیجانات افراد دارای لکنت مؤثر است.
در این پژوهش،از روش مقطعی-مقایسهای برای مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان دارای لکنت و بدون لکنت،استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل دادهها از آزمون t استفاده شده است.
این آزمون آماری،هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی و مؤلفهای آنها را در میان دو گروه مستقل از کودکان دارای لکنت و بدون لکنت، مقایسه کرده است.
یافتههای موجود در جدول یک نشان میدهد که میانگین دانشآموزان بدون لکنت در مؤلفهء ابراز هیجانی، تنظیم هیجانی،سودمندی هیجانات در حل مسئله و تنظیم هیجانی دیگران و بهطور کلی در هوش هیجانی،بیشتر از میانگین دانشآموزان دارای لکنت و t به دست آمده،معنیدار است.