خلاصه ماشینی:
"»14 حکومت در جامعه مدنی و مدینه توحیدی بر اساس فرضیه میثاق عمومی(قرارداد اجتماعی)آدمیان با گذر از وضع طبیعی دچار تنازع و جنگ میشوند و برای پرهیز از این تنازع به تأسیس یک اجتماع مبتنی بر قانون عقلانی(جامعه مدنی)اقدام میکنند و برای انتظام امور این جامعه حکومتی را فرض میگیرند که حافظ جامعه مدنی و مجری قانون باشد و برای اینکه این حکومت نیز دیکتاتوری و خودرأیی پیشه نکند،در اندیشه مهار آن نظریات دیگری را ارائه میدهند.
بر این اساس شیعه باور دارد که خداوند متعال امامانی را که دارای ویژگیهای فوق هستند، برای اداره امور سیاسی جامعه و نیز هدایت آدمیان منصوب فرموده است.
حتی اگر بسان اهل سنت به امامت و نصب امام معصوم از سوی خداوند برای ولایت سیاسی و هدایت آدمیان باور نداشته باشیم،عقلا باید بر اساس همین مقدمات بپذیریم که بهترین فرد برای اداره امور جامعه،آگاهترین فرد به قانون الهی است که شجاعت و تقوا و نیز تدبیر سیاسی باید در او ملکه باشد.
البته بدیهی است که تنها وجود نبی(ع) و امام(ع)برای هدایت مردم و نز ولایت سیاسی موجب انتظام امور جامعه نخواهد بود بلکه باید جوامع انسانی ولایت او را گردن نهند و به هدایت و فرمانروایی پیامبر یا امام معصوم باور داشته باشند؛چه آنکه در طول تاریخ شاهد بودهایم پیامبران و بسیاری از رهبران الهی در میان اقوام خویش بودند اما چون امرشان نافذ نبود و مردمشان از ایشان فرمانپذیری نداشتند این اقوام گرفتار فساد و تباهی بوده و از سعادت و نیکبختی به دور ماندند."