خلاصه ماشینی:
"این مدد جستن میتواند با تمسک به قصه خلقت انسان که به همسرشت بودن زن و مرد اشاره دارد امکانپذیر شود یا این که به آیات سوره مؤمنون که خداوند زن و مرد مؤمن را در کنار هم میآورد و به آنان وعده به بهشت میدهد یا زمانی که مادر مریم وقتی که از آوردن فرزند دختر برای خدمتگزاری به خداوند گلایه میکند،خداوند مریم را همچون یک انسان مومن برابر با مرد مؤمن میستاید استناد شود و همچنین میتوان از این ماجرا مدد گرفت که بلقیس در قرآن به عنوان پادشاهی عاقل معرفی میشود که عقل و درایت وی،او را به ایمان رهنمون میکند و قرآن منعی برای پادشاهی زن قائل نشده است.
تاکید بر عقل تجربی در قرآن و بعد از آن ارائه استدلالهای تمثیلی برای معقول کردن وجود معاد برای انسان و معقول نشان دادن قدرت خداوند در خلق جهان با تمثیلهای فراوان،در مجموع، نشان میدهد که اصولی این معقولیت را حمایت میکند که میتوان از این اصول به ترتیب این گونه نام برد:1-قابل فهم بودن 2-قابل پذیرش برای همگان در درک معیارها3-آزمونپذیری 4-نقدپذیری 5-باورپذیری به عبارتی نبوت و وحی و معجزه و معاد که به تعبیر بو علی سینا با عقل فلسفی ارسطویی قابل اثبات نیست،با عقل تجربی قابل قبول مینمایند؛چرا که در تمثیل روئیدن،بالیدن و پژمردن و رویش مجدد گیاهان و درختان،امکان رفت و برگشت در موجودات وجود دارد.
با این حال اعراب،فقط به دو دلیل حاضر به جنگیدن بودند:1-قبیله 2-دفاع از شرف خود؛لذا مشارکت زنان در جنگ که باعث ایجاد سهم آنان در غنیمت میشد و در نتیجه برای ایشان امکان قدرتمندی فراهم میکرد،در عمل ساختار مناسبات جامعه را دچار بحران دورانساز میکرد که انجام آن عملی نبود7."