خلاصه ماشینی:
"بسیاری از بیگانگان،نبوغ سیاسی،قدرت سخنوری و مقام او به عنوان دولتمردی بزرگ را درک و فهم کردهاند،ولی معدودی از آنها به درک این مطلب نائل شدهاند که آن حضرت چگونه میتوانسته است راهنمای دینی و معنوی انسانها هم باشد و چگونه زندگی آن حضرت میتواند سرمشق کسانی قرار گیرد که مشتاق طهارت و تقدساند.
این معنا به خصوص در مورد دنیای متجدد صدق میکند؛دنیایی که در آن دین از دیگر حوزههای زندگی جدا افتاده است و در آن بیشتر انسانهای متجدد،دشوار میتوانند تصور کنند که چگونه ممکن است یک وجود روحانی بتواند در شدیدترین فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز مستغرق باشد.
بیشتر این مستشرقان حتی آن گاه که از نیروهای استعماری نیز برخوردار بودند،با این باور خودخواهانه با مطالعه اسلام میپرداختند که آنها روش علمی بیکم و کاستی دارند که به طور کلی بر همه ادیان قابل اطلاق است.
در حالی که چنانکه پیش از این نیز نقل کردیم در قرآن آمده است:«لقد کان لکم فی رسول الله أسوه حسنه لمن کان یرجو الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیرا؛به راستی که برای شما و برای کسانی که به خداوند و روز بازپسین امید و ایمان دارد خداوند را بسیار یاد میکند در پیامبر خدا سرمشق نیکویی هست»(احزاب/23).
مسلمانان با تقوا هرگز در این اندیشه نیست که پیامبر خود را بستاید و به پیامبران پیش از او-به خصوص آنهایی که نامشان در قرآن آمده است-بیاحترامی کند؛یعنی همان رفتار انحطارطلبانه دینی که امروزه در رفتار برخی از معتقدان به ادیان با آن روبهروییم و اسلام،مسلمانان را از آن نهی کرده است منابع -معرفت و معنویت،ترجمه انشاء الله رحمتی،تهران،دفتر پژوهش و نشر سهروردی،چاپ دوم،1381."