خلاصه ماشینی:
"چهره پیامبر مشخص و واضح با محاسن تیره تصویر شده در حالی که عمامهای به رنگ سفید بر سر دارد و امتداد آن در پشت گردن ایشان قرار گرفته و دو رشته گیسوی بافته بر دو طرف شانهء وی مشاهده میشود که در اثر وزش باد به سوی دیگر امتداد یافته است.
در این نگاره، پیامبر در میان ترکیبی فشرده از فرشتگان، سوار بر براق بر بالای بناهایی مشتمل بر سه گنبد طلایی به نشانه سه حرم مسلمانان یعنی مسجد الاقصی،مسجد النبی و مسجد الحرام7 در حرکت است؛در حالی که ردایی سفید بر تن و عمامهای روشن بر سر دارند و نقابی،صورت و گردن ایشان را پوشانیده است و در اطراف ایشان هالهای از نور به شکلی متفاوت از سایر نگارهها- به شکل ابر با اشعههای بلند-و به رنگ زرد و طلایی و صورتی مشاهده میشود.
در معراج نگارهای از بوستان سعدی متعلق به سدهء دوازدهم هجری،صحنهای پیامبر بر پشت براق ترسیم شده است اما پوشش یا ردایی بلند، سر و بدن ایشان را به تمامی پوشانده و غیر قابل رویت نموده است؛اما هالهای به شکل دایره با اشعههای کوتاه اطراف قسمت سر مشاهده میشود.
پس از آن نقاشیهای معدودی از این موضوع ترسیم شده که از آن میان میتوان به نقاشی معراج اثر مجید مهرگان و یا نقاشیهایی که توسط علی مطیع و کامیار صادقی و همچنین ایرج اسنکندری(تصویر 4)که با توجه به نگاره معراج اثر سلطان محمد نقاشی شده،اشاره کرد که در تمامی آنها و سایر نمونههای مشابه، شمایل پیامبر همچون نگارههای گذشته با نقابی بر صورت و هالهای پیرامون سر مشاهده میشود."