خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب،مؤلفههای تکنولوژیک و لیبدوئی باهم تلاقی میکنند تا کل آپاراتوس سینمایی را شکل بدهند،و تعریفی از این سینما -دستگاه به دست میدهند که از خود فیلمها فراتر رفته و کل گسترده عملیات درگیر در تولید و مصرف فیلم را شامل میشود؛تعریفی که بیننده-به عنوان سوژه میلورز ناخودآگاه- را در مرکز این فرایند جای میدهد.
آپاراتوس سینمایی از یک طرف با ایجاد حس و حال خیالی،بیننده را در وضعیتی قرار میدهد که تصاویر و وضعیتهای روی پرده را خواب میبیند،و این همان چیزی است که فیلم دیدن را شبیه سایر وضعیتهای خیالی میکند؛از طرف دیگر با ایجاد یک حس و حال، سوژه باعث شبیهسازی و ضعیت و جایگاه سوژه میشود(یبننده احساس میکند که عملا خیال سینمایی را میسازد).
بادوری ابتدا نشان میدهد که چگونه مفهوم ایدهئالیستی سوژه استعلایی، از قواعد نوری پر سپکتیو تک چسمی در نقاشی رنسانس،به بنیان مکانیکی دوربین فیلمبرداری منتقل شد؛سپس به این میپردازد که چگونه وقتی تفاوت بین قابها به خاطر توهم خللناپذیر واقعیت به خاطر یک منظر متداوم، محو میشود،سوژه احساس میکند که همه چیز در ید اختیار اوست،از همه چیز خبر دارد، و خاستگاه معناست،در حالیکه در واقع معلول متن فیلم و جلوهای از معنا است.
اصطلاح بیان،برای توضیح این فرایند به خدمت گرفته شده است:کار تولید از طریق جدا کردن گفتمان-که در آن منبع بیان،هم مشخص است و هم برجسته و نقطه ارجاعش زمان حال است،و ضمایرش«من»و«تو»- پنهان میشود تا خود را به عنوان تاریخ(داستان) که در آن منبع بیان نامعلوم است،زمان فعل به تازگی پایان یافته است،و ضمایر«او»و«آن» در کارند-عرضه کند."