خلاصه ماشینی:
"در ورد فیلم سؤال این خواهد بود که چه رابطهای میان فیلم و نقد یا تئوری وجود دارد؟یا مشخصا در مورد حاضر چه رابطهای میان فیلم و فلسفه وجود دارد؟آیا منتقد یا فیلسوف،ایدهئولوژی درون فیلم ر اکشف میکند یا آنکه عملا آن را خلق میکند؟ آیا هر دو کار را همزمان انجام میدهد؟ این پرسشها را به شیوه دیگری هم میتوان طرح کرد و آن هم این است که بپرسیم چه رابطهای میان متن اولیه:فیلم،و متن ثانویه:گزارش،نقد یا تئوری فیلم وجود دارد.
نخست آنکه منتقد/تئوریسین میتواند ساختار ایدهئولوژیک فیلم را تشخیص داده و شناسایی کند؛پرسش مربوطه این خواهد بود که ایدهئولوژی پشت فیلم چیست؟دو آنکه منتقد میتواند با نشان دادن شیوه ایجاد اصر طبیعیسازی در فیلم، ساختار ایدهئولوژیک یک سلطه را برچیند؛پرسش مربوطه این خواهد بود که فیلم چگونه ساختارهای قدرت طبیعیسازی میکند؟از چه تکنیکهایی سود میجوید؟سه آنکه،منتقد میتواند با نشان دادن آنجاهایی که در آنها ایدهئولوژی آشکار فیلم فرومیپاشد یا نمیتواند بقاء خود را حفظ کند، بدیلی برای ساختار ایدهئولوژیک آشکار فیلم ارائه دهد؛یا آنکه منتقد میتواند ردپاهایی از چیزی دیگر در فیلم را خوانش کرده تا به این ترتیب،یک ساختار قدرت بدیل برای آن پیشنهاد کند؛پرسش مربوطه این خواهد بود که فیلم چگونه ایدهئولوژی مسلط را فروپاشانده یا واژگون میکند؟ مبارزه برای خودشناسایی در مدل هگلی ارباب-بنده،خودشناسایی، ماحصل یک مبارزه مرگ و زندگی با یک خودآگاهی دیگر است.
در هر صورت این جدا شدن،یعنی جدا شدن اولیه،در سناریوهای هگلی و لکانی،مبارزهای خشونتبار با مادر برای شناسایی خود به مثابه یک سوژه خودمدار است.
آلما در حال وصف تجربه مادر شدن الیزابت است و چنان میان ضمایر«تو»و«من» شیفت میکند که انگار تجربه مادری خود اوست."