خلاصه ماشینی:
"به محض تماشای ماتریکس،تماشاگر با این سؤال مواجه میشود که آیا ممکن نیست تمام ادراکات حسی او بدون ما به ازائی بیرونی شکل گرفته باشد؟فیلم به چه شیوهای این سؤال را مطرح میکند؟آیا این کار به معنی به تصویر کشیدن ادعایی فلسفی است؟آیا نسخه تصویری ثنویت دکارتی به اندازه نسخه نوشتاری آن قانعکننده است؟این فیلم چه چیزی را درباره ماهیت فیلم به ما نشان میدهد؟ برای پاسخ به این سؤالها باید به برخی از جنبههای روایی فیلم،نگاهی دقیقتر بیندازیم.
در این میان مورفئوس از نئو میپرسد،آیا تا به حال خوابی دیده که فکر کرده باشد واقعی است؟او معمایی شبه دکارتی مطرح میکند:وقتی از خواب پا شدی،چه طور میفهمی که تفاوت بین خواب و دنیای واقعی چیست؟وقتی مایع جیوهای از دستش بالا میرود و سراسر بدنش را فرامیگیرد،نئو دچار تشنج میشود و ناگهان قلبش میایستد.
توانایی فیلم در نشان دادن صحت فرضیه اغفالگری،به این منجر میشود که تماشاگران دریابند شاید چیزی شبیه آن،در دنیای به ظاهر واقعی ما هم حقیقت داشته باشد!وقتی میپذیریم که ماتریکس میتواند چنین اعمالی انجام دهد، باید گوش به زنگ باشیم که نکند خود ما در جایگاه ساکنان ماتریکس گرفتار شدهایم.
نئو، دنیایی را تجربه میکند که شبیه دنیای تماشاگران فیلم در زمان ساخت آن است،پس برای مخاطبان این سؤال را پیش میکشد که آنها از کجا میدانند وضعیت انسانهای گرفتار در ماتریکس همانند وضع خودشان نیست؟ نظر من این است که ماتریکس فرض اهریمن شریر دکارتی را به تصویر درآورده."