خلاصه ماشینی:
"با توجه به نفوذ و گسترش اندیشههای مارکسیستی در میان روشنفکران-خاصه در دهههای 30 تا 50-طبیعی بود که آل احمد نیز با تأثیرپذیری از این نظریه و همچنین تأثیری که کمی بعدتر از جریان اگزیستانسیالیسم-خاصه سارتر و هایدگر-گرفت،دیدگاهی التقاطی را مبنای کار خود قرار دهد و بدون توجه به ریشهها و زمینههای طرح مسائلی همچون از خودبیگانگی (alienation) ،اضطراب و دلهره (anxiety) ، نبردهای طبقاتی و جایگاه پرولتاریا در آرمانهای اجتماعی و...
روشنفکران نسل دوم و سوم در مواجهه با غرب،یا بر دیدگاههای ضد استعماری و ضد امپریالیستی چپ تکیه میکردند،یا به باورهای ناسیونالیستی و قوم محورانه و بومیگرایانه ایمان میآوردند؛به عنوان مثال،روشنفکرانی همچون«شادمان»که گذار جامعه ایران از سنت به مدرنیته را با نگاهی حسرتبار و اندوهناک پی میگرفتند،راه برونرفت از این«بزرگترین بحران تاریخ ایران»را در بازگشت به تمدن عظیم ایران و زبان شکوهمند فارسی میدیدند؛چنانکه شادمان مینویسد: «کار رویارویی با فرنگ و تجدد را تنها میتوانیم به عهده کسی بگذاریم که چشم و گوش و دلش را از ایران و زبان ایران و مهر ایران و از هر آن چیزی که در تاریخ 2500 ساله ما به این ملت پاینده ایران وابستگی داشته است،چنانکه شاید و باید،پر کنیم و ایرانی ایرانشناس فارسیدان هوشمند معتمد را به جانب کارگاه پرنقش و نگار تمدن فرنگی بفرستیم».
شکی نیست که قریببهاتفاق روشنفکران ما در طول 150 سال اخیر در کمال صداقت و با ایمان کامل به اهداف و آرمانهایشان رابطه روشنفکران ایرانی با یکدیگر، اغلب برپایه نفی دیگری استوار بوده و این خود حاکی از نگاه غیرانتقادی و مبتنی بر احساس است که در طبقه روشنفکری ایران نمونههای فراوانی از خود به یادگار گذاشته است در پی چارهجویی برای معضلات سرزمینشان بودهاند؛با این وجود،صداقت و ایمان،شرطهای لازم اما ناکافی برای روشنفکری به شمار میآیند."