خلاصه ماشینی:
"دلایل دکارت برای اثبات عالم خارج اصلیترین برهان دکارت برای اثبات عالم خارج،تقریبا همان برهان است که غالبا رئالیستها برای اثبات صحت ادعای خویش مبنی بر وجود«عینی»مستقل از اذهان اقامه میکنند که در آن سعی میشود از انفعال ما در قبال ادراک حسی،وجود جوهری فعال و تاثیرگذار(که همان اجسام و عالم خارج باشد)نتیجه گرفته شود؛با این تفاوت که دکارت،مطلب را با جزئیات بیشتری شرح میدهد و میکوشد مقدمات بحث را به خوبی مبرهن کند و ازاینجهت،ابتدا مفهوم تخیل (Imayina Jion) را روشن ساخته،چرا که قوه تخیل و البته مفاهیم مربوط به آن برای متفکری که بنا دارد تا همه چیز را از مفاهیم استخراج کند،تنها وسیلهای خواهد بود که میتوان از آن مدد گرفت و در این باره به وسیله آن،عالم خارج را اثبات کرد.
پس از این،سیر منطقی تحول اندیشهها، همچنان ادامه داشت تا به ظهور فلسفه بارکلی انجامید که او به عبارتی نتیجه همه این مقدمات را اعلام کرد؛اینکه قول به وجود عالم خارجی هیچ ضرورتی ندارد زیرا اگر واقعا چنانکه دکارت میگفت نفس و بدن (یا جوهر جسمانی)چنان متفاوتند که یارای تاثیر و تاثر در یکدیگر را نداشته باشند و اگر به قول مالبرانش همه این تاثیرات نیز به مدد مشیت خداوند میسر هستند،پس دیگرچه ضرورتی دارد که وجود اجسام،امر مسلمی در نظر گرفته شود؟آیا اگر فرض کنیم که همه آنچه که درمییابیم،تصوراتی بیش نیستند که به واسطه اراده خداوند بر ما عارض میشوند،به تبیینی ساده تر دست نیافته ایم؟ سرنوشت طبیعی رئالیسم متزلزل دکارت نیست که اینک رخ مینماید."